Zodpovednosť verejných činiteľov
… keď politici ľudí neokrádajú a nevyvyšujú sa nad svojich voličov.
V posledných mesiacoch sme boli svedkami mnohých závažných káuz, z ktorých roky nikto nevyvodil zodpovednosť voči politikom. Za ten čas sa objavilo viacero pokusov o zavedenie hmotnej zodpovednosti voči nim, no všetky skončili neúspešne. Politici podávajú majetkové priznania, tie však ležia v archíve a nikto ich neanalyzuje. Nehovoriac o ich rodine, priateľoch a známych.
Výzvy a problémy
V súčasnosti neexistuje nič, čo by politikov a úradníkov prinútilo starať sa o majetok štátu poctivo a zodpovedne. Verejný činiteľ môže pri rozhodovaní ľahko podľahnúť individuálnym či skupinovým záujmom.
Pre fungovanie systému treba zaviesť opatrenia v disciplinárnej a trestnej zodpovednosti, či zodpovednosti za škodu. Disciplinárna zodpovednosť nie je dostatočná. Vidno to najmä pri kauzách prepojenia sudcov na ľudí s mafiánskymi praktikami. Pri trestnej zodpovednosti sa nezohľadňuje, či verejní činitelia zneužili postavenie alebo funkciu. Problémom je preukázať úmysel spôsobiť škodu. Sankcie súdov sú nedostatočné.
Zodpovednosť za škodu pri nakladaní s verejnými zdrojmi sa v praxi prakticky neuplatňuje. Politik či úradník sa tak môže obávať vlastne iba politickej zodpovednosti.
Naše riešenia
Hmotná zodpovednosť a žaloba v mene štátu
- Navrhneme zaviesť hmotnú zodpovednosť verejných činiteľov za škodu spôsobenú štátu pri výkone verejnej moci a jej kontrolu. Jedným z kontrolných nástrojov bude doplnenie ústrednej evidencie o informáciu o „spôsobe a rozsahu uspokojenia nároku na náhradu škody“.
- Navrhneme sprísniť trestný zákon, aby nechránil skorumpovaných politikov a iných verejných funkcionárov, ak si iná osoba zaznamená ich (korupčný) ústny alebo iný prejav.
- Navrhneme zavedenie možnosti, aby ktorákoľvek osoba mohla podať žalobu, keď štátu zjavne vznikla škoda, no vec nie je adekvátne prešetrená a ako politicky citlivá sa „zametie pod koberec“. Občianskemu žalobcovi štát v prípade úspechu uhradí súdne trovy.
Disciplinárna zodpovednosť
- Navrhneme opätovne zaviesť disciplinárnu zodpovednosť zamestnancov verejnej správy a vybudovanie funkčného viacprvkového systému.
- Navrhneme položiť väčší dôraz na prevenciu disciplinárnych previnení prostredníctvom vzdelávania a záväzných stanovísk k zamýšľanému konaniu, ktorým by sa verejný činiteľ mohol dostať do rozporu so svojimi povinnosťami.
- Navrhneme zaviesť zákonnú úpravu sankcií za disciplinárne previnenia. Podobne ako v zahraničí, by mohlo ísť o pokarhanie, peňažné pokuty, zníženie platu, zníženie zaradenia, až po existujúci krajnú sankciu, ktorou je okamžité skončenie zamestnaneckého pomeru pre závažné porušenie pracovnej disciplíny.
- Navrhneme úpravu procesných pravidiel pre zisťovanie a rozhodovanie o disciplinárnom previnení. Konanie by mohlo byť rozdelené na úradnú a súdnu časť, ktorá sa uplatňuje v závislosti od závažnosti disciplinárneho previnenia a sankcie. Rozhodovanie o disciplinárnej žalobe by mohlo patriť do právomoci správneho súdnictva alebo disciplinárnych komisií.
- Navrhneme zaviesť disciplinárne komisie v rámci jednotlivých rezortov, s dôrazom na ich profesionalitu a nestrannosť.
- Navrhneme predĺžiť lehoty pri disciplinárnych previneniach a upravíme súbeh disciplinárneho a trestného konania.
- Zavedieme pozastavenie výkonu funkcie ako sankciu (v štátnej službe) alebo dočasné opatrenie spojené so začatím disciplinárneho konania (napríklad pri právnickej profesii).
- Zavedieme možnosť odvolať sa voči rozhodnutiu v disciplinárnom konaní aj tam, kde to zatiaľ zákon neumožňuje.
Trestná zodpovednosť
- Navrhneme zaviesť vyššiu trestnú sadzbu, ak sa verejný činiteľ dopustí napríklad sprenevery, krádeže alebo machinácie pri verejnom obstarávaní a verejnej dražbe, prípadne poruší povinnosti pri správe cudzieho majetku.
- Navrhneme, aby sa osobitný dôraz kládol na vyšetrovanie trestných činov verejných osôb a zasadíme sa o odstránenie formalistického prístupu pri vyšetrovaní. Navrhneme presadiť zjednodušený model prípravného konania, aby oznamovateľ, resp. poškodený, nemusel byť k tej istej veci vypočutý aj štyri- či päťkrát, ako je to v súčasnosti z dôvodu procesnej istoty. Bude existovať preverovanie a až následne konanie po vznesení obvinenia.
- Pri posudzovaní škody spôsobenej štátu navrhneme zohľadňovať aj úmysel páchateľa poškodiť štát.