Eurofondy
…keď dotácie z EÚ nie sú zdrojom kšeftov, ale pomáhajú rozvinúť krajinu a zlepšiť život ľudí.
Na Slovensko pritiekli za posledných 15 rokov desiatky miliárd eur z fondov Európskej únie. Miliardy však skončili v súkromných vreckách oligarchov, špekulantov a podvodníkov. Budovali sa z nich penzióny, jazierka, či vily. Miesto toho, aby sa za tieto peniaze stavali a modernizovali cesty, rekonštruovali hrady, opravovali námestia a budovala kanalizácia, minuli sa na nezmyselné projekty firiem, ktoré nik dovtedy ani potom nepoznal. Mnohé dokonca Brusel ani nepreplatil a museli sme ich uhradiť všetci – zo štátneho rozpočtu.
Výzvy a problémy
V rokoch 2014 až 2020 vyčlenila EÚ pre Slovensko vyše 15 miliárd eur z eurofondov, čiže viac ako 2 800 € na obyvateľa. Do polovice roka 2019 sa však vyčerpala iba štvrtina – presne 3,82 mld. eura.
Takéto obrovské peniaze z Bruselu má Slovensko k dispozícii zrejme posledný raz. Ak ich využije efektívne, môže to výrazne zlepšiť život ľudí. Cez eurofondy môžeme modernizovať železnice, opraviť a vybudovať cesty, diaľnice, zlepšiť školstvo či zdravotníctvo.
Čestný a hladký priebeh projektov bol však zatiaľ výnimkou. Je to pre obrovskú byrokraciu a korupciu, ktorá sa s eurofondmi spája. Mnohí kritici dokonca hovoria, že Slovensku by bolo bez nich lepšie. Zdeformovali prostredie a dostanú sa často iba k vyvoleným, ktorých to zvýhodňuje v podnikaní oproti čestným podnikateľom.
Preto sa eurofondy stali synonymom rozkrádania, korupcie a podvodov pri výbere projektov a verejnom obstarávaní, či dokonca realizácie úplne nezmyselných projektov. Sprevádza ich obrovská byrokracia, bežní ľudia a starostovia malých obcí tak majú slabú šancu získať podporu, hoci by aj s menšími sumami dokázali zlepšiť prostredie okolo seba, zamestnať ľudí a zatraktívniť svoj región.
Osobitnou kapitolou je informatizácia štátu. Doteraz do nej len z eurofondov prišlo takmer jeden a pol miliardy eur. Napriek tomu však elektronické služby nefungujú alebo sú tak zle navrhnuté, že sa prakticky nedajú použiť, navyše sú predražené.
Rozkrádanie je také zjavné, že mnohé projekty Európska únia odmieta preplatiť. Doteraz sme tak prišli o viac ako 500 miliónov eur. Najväčším zlyhaním vlády je to, že projekty sa nestihnú dokončiť, prípadne sa vôbec neuskutočnia. Aj do roku 2020 hrozí, že sa budeme musieť vzdať obrovského množstva financií z Bruselu, ktoré by mohli zlepšovať život na Slovensku.
Naše riešenia
Sústredenie sa na verejné projekty
- Navrhneme vylúčiť podporu projektov, ktoré nemajú výrazný prínos k rozvoju regiónov. Eurofondy sa budú čerpať len na verejné účely.
- Navrhneme presadiť národné záujmy Slovenska pri príprave rozpočtu EÚ na roky 2021 až 2027. Budeme sa snažiť o presun prostriedkov do výstavby a obnovy verejnej infraštruktúry.
- Navrhneme výrazne zjednodušiť proces čerpania eurofondov, odbúrať byrokraciu a nezmyselné pravidlá, aby sa zvýšili šance na čerpanie aj pre menšie mestá a obce.
- Navrhneme zásadnú úpravu systému hodnotenia a výberu projektov. Zavedieme centrálny register hodnotiteľov, do ktorého zapojíme odborníkov z praxe i univerzít.
- Navrhneme zaviesť verejný dohľad nad realizáciou projektov. Navrhneme, aby v prípade nepreplatenia projektu zo strany EÚ sa pristúpilo k dodatočnému vyšetreniu prípadu na Slovensku s následným postihnutím úradníkov a žiadateľov, ktorí spôsobili nepreplatenie.
- Navrhneme, aby v dopravnej infraštruktúre bola prioritou čistota verejného obstarávania, aby nám EÚ nemusela krátiť prostriedky na výstavbu.
Priority v jednotlivých oblastiach
- Podporíme verejnú dopravu – výstavbu a rekonštrukciu staníc, tratí, nákup elektrovozidiel.
- Pri projektoch informatizácie navrhneme klásť dôraz na jednoduchosť a komfort pre užívateľov služieb.
- Pri projektoch na podporu vedy a výskumu navrhneme vyžadovať komplexné riešenia a zabehnuté inštitúcie, nie schránkové firmy.
- V školstve navrhneme presadzovať zavedenie katalógu typových projektov, z ktorých si školy vyberú. Výrazne navrhneme obmedziť byrokraciu pre školy, aby sa zamerali na realizáciu projektu.
- Pri projektoch na rozvoj cestovného ruchu navrhneme položiť dôraz na podporu spoločnej infraštruktúry a služieb, nie investícií do súkromného majetku.
- Pri projektoch rozvoja malého a stredného podnikania navrhneme uprednostniť podporu všeobecne prístupnej infraštruktúry namiesto dotácií firmám, ktoré sa tým zvýhodňujú voči konkurencii.
- Podporíme dôsledné využitie európskych peňazí pre Akčný plán transformácie regiónu Horná Nitra, najmä zlepšenie dopravného napojenia a pracovných príležitostí.
- Navrhneme, aby štát bol povinný zverejňovať informácie o možnostiach využívania eurofondov na jednom mieste.