Transparentná a dobrá verejná správa
…keď štát a verejné inštitúcie slúžia občanovi, nie občan štátu.
Viac ako štvrtina zamestnaných ľudí na Slovensku je platená z daní. Pracujú pre verejné inštitúcie, prípadne mestá a obce. Hoci každá strana pred voľbami sľubuje, že zníži počet úradníkov, z roka na rok je ich stále viac. Niektoré verejné inštitúcie sa namiesto služby občanom stávajú brlohmi rodinkárstva, korupcie a neschopnosti. Neslúžia ľuďom, ale otravujú ich, zdržujú a bezhlavo míňajú ich peniaze.
Výzvy a problémy
Verejný sektor na Slovensku zamestnáva viac ako 26 % pracujúcich, čo je najviac z vyspelých krajín okrem škandinávskych. Kvalita služieb štátu je však veľmi nízka. Podľa prieskumov spokojnosti máme jedny z najhorších výsledkov z 34 vyspelých krajín sveta, najmä v zdravotníctve, školstve a spravodlivosti.
Mnohé činnosti vo verejnej správe sú predražené, napríklad výber daní. Na výber 100 eur vynakladáme až 2,17 eura priamych výdavkov. V ostatných krajinách OECD je to od 0,3 do 1,4 eura.
Na úradoch sa pri politických zmenách vymení veľa zamestnancov, čo je zlé a neefektívne. Neudrží to najlepších vo verejnej službe a zároveň to motivuje ku korupčnému správaniu. „Partokracia“ odrádza mnohých šikovných ľudí zamestnať sa vo verejnej správe.
Mestá a obce hospodária so 4,6 miliardami eur ročne, no často sú mimo verejnej kontroly a kvalita života v nich nerastie. V sto najväčších obciach SR žije vyše 2,6 milióna ľudí. Korupčné správanie tak má dosah na rozvoj celého regiónu. Občan by mal mať jednoduchý prístup k dôležitým informáciám o meste či obci.
Dosiahnutie kvalitnej územnej samosprávy si vyžaduje zavedenie hmotnej zodpovednosti za škodu pri výkone funkcie starostu (primátora) a župana, určenie presných podmienok na zvýšenie ich platov a sprísnenie kvalifikačných predpokladov hlavného kontrolóra.
Naše riešenia
Transparentná a kvalitná verejná správa
- Odpolitizujeme verejnú správu. Navrhneme určiť presnú deliacu čiaru medzi politickými a odbornými pozíciami, pričom konkurzy na odborné pozície budú garantovať odborné komisie, ktorých polovicu budú tvoriť zamestnanci daného úradu.
- Navrhneme zverejniť všetky politické nominácie vrátane strán, ktoré za nimi stoja.
- Navrhneme zaviesť povinnosť zverejňovať zápisnice z výberových konaní a životopisy kandidátov na verejné funkcie (predsedovia štátnych úradov, prednostovia okresných úradov) ešte pred ich zvolením, ako aj hodnotenie výberovej komisie a poradie uchádzačov.
- Navrhneme zriadiť Úrad pre štátnu službu, ktorého cieľom bude najmä zabezpečovanie dohľadu nad transparentnosťou výberových konaní.
- Navrhneme zaviesť školenia zamestnancov verejnej správy o etike a osobnej integrite, konflikte záujmov, o predchádzaní korupčnému správaniu, či komunikácii s občanom.
- Navrhneme novelizovať zákon o oznamovateľoch protispoločenskej činnosti vrátane korupcie, aby bol účinný a efektívny pre oznamovateľa, aj pre štát.
- Navrhneme zaviesť dátové prepojenie verejných orgánov a zdrojov štátnych dát ako jeden z predpokladov pre odhaľovanie potenciálnych korupčných transakcií. Prepojenie sa vytvorí na jednej platforme, ktorá umožní jednoduché, ale aj komplexné dátové analýzy, napríklad hľadanie neobvyklých dátových tokov či neobvyklých cien. Súčasťou platformy budú aj automatizované modely dátovej analýzy, ktoré môžu proaktívne upozorňovať a odhaľovať potenciálne korupčné toky, schémy a prepojenia.
- Navrhneme zaviesť reguláciu lobingu (prijmeme zákon o lobingu) a jej porušenie budeme považovať za porušenie verejného záujmu.
- Navrhneme rozšíriť postavenie a právomoci Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti, aby mohol plniť aj kontrolnú funkciu pri porušovaní pravidiel o ochrane verejného záujmu a lobingu.
- Navrhneme zaviesť sankcie pre verejného funkcionára, ak neoznámi konflikt záujmov vo veci, o ktorej rozhoduje.
Reforma samosprávy
- Navrhneme reformu územnej samosprávy a jej financovania s cieľom vytvoriť strediskové mestá a obce, ktoré budú riešiť prenesený výkon štátnej správy.
- Navrhneme upraviť zákony o územnej samospráve tak, aby sa zastupiteľstvám a ich orgánom vrátili právomoci spred roka 2018, prípadne sa ešte posilnili:
- Stanoviská komisií zastupiteľstva by sa mali znovu stať povinnou súčasťou všetkých materiálov predkladaných na rokovanie zastupiteľstva.
- Primátor by mal mať povinnosť zvolať mestskú radu, na ktorej by zdôvodnil nesúhlas s uznesením zastupiteľstva.
- Navrhneme možnosť iniciovať odvolanie primátora alebo starostu pri porušovaní zákonov v lokálnom referende.
- Navrhneme priznať primerané postavenie hlavnému mestu SR.
- Otvoríme diskusiu o optimalizácii okresných úradov a presune ich kompetencie na mestá, resp. samosprávne kraje.
- Navrhneme zmeniť administratívne usporiadanie výkonu samosprávy v Bratislave a Košiciach, aby fungovala efektívnejšie a lacnejšie.
- Navrhneme upraviť postup povinného preskúmavania zákonnosti rozhodnutí územnej samosprávy prokuratúrou.
- Navrhneme zaviesť jednotné pravidlá, ktoré umožnia občanovi vystúpiť na zasadnutiach zastupiteľstva a komisií.
- Navrhneme sprísniť kvalifikačné predpoklady na výkon funkcie hlavného kontrolóra v samospráve.