Zodpovedná a dôveryhodná obrana
…keď armáda nie je nástrojom rozkrádania, ale garantom ochrany obyvateľov a pilierom štátnosti.
Slovenská armáda upadá, jej bojaschopnosť sa zhoršuje, bojová a dopravná technika sú vo veľmi zlom stave. Vláda sa namiesto modernizácie pozemného vojska rozhodla neefektívne nakúpiť drahé stíhačky, ktoré Slovensko iba málo využije. Namiesto bojaschopnej armády, ktorá pomáha udržať mier vo vojnových regiónoch, máme hrdzavú techniku, nespokojných vojakov a predražené nákupy pod taktovkou oligarchov.
Výzvy a problémy
Pre pokojný život a prosperitu Slovenska je nevyhnutné zachovanie mieru a bezpečnosti. Nesmie byť ohrozená zvrchovanosť, územná celistvosť a nedotknuteľnosť hraníc krajiny. Nemenej dôležitá je aj obrana proti tzv. hybridným hrozbám, kybernetická obrana a boj s terorizmom a extrémizmom. V núdzových situáciách je kľúčové asistovanie armády pri záplavách, snehových kalamitách, požiaroch a iných prírodných katastrofách či priemyselných haváriách.
Hlavným garantom ochrany Slovenska je systém kolektívnej obrany a bezpečnosti NATO. Výraznou mierou prispieva k bezpečnosti aj Európska únia.
Profesionálne Ozbrojené sily SR (OS SR) sú základným pilierom slovenskej štátnosti, preto ich treba rozvíjať a rozumne do nich investovať. Je životne dôležité, aby vláda mala jasnú víziu obrany, vypracované dlhodobé priority, ciele a opatrenia pre ich naplnenie.
Obrana si vyžaduje zásadnú zmenu. Potrebuje odbornosť, systematickosť, zodpovedný prístup a transparentnosť. Zastavením korupcie a plytvania s peniazmi daňovníkov na predražené zákazky vznikne priestor pre väčšiu stabilitu a bezpečnosť Slovenska. Zároveň sa z armády opäť stane dôveryhodná inštitúcia v očiach verejnosti a spojencov.
Naše riešenia
Stratégia, plánovanie a transparentnosť
- Navrhneme pripraviť nové základné strategické dokumenty – Bezpečnostnú stratégiu SR a Obrannú stratégiu SR, ktoré bezodkladne schváli vláda SR a následne aj parlament.
- Vypracujeme nový dlhodobý plán rozvoja rezortu obrany (nielen OS SR, ako je to v súčasnosti), ktorý bude na jednej strane odrážať rozpočtovú realitu a na druhej strane už schválené veľké modernizačné projekty a ďalšie požiadavky kladené na zvýšenie obranyschopnosti SR. Tento plán bude zároveň primerane reflektovať prijaté dôležité plánovacie dokumenty, ako sú napríklad Ciele spôsobilostí NATO. Efektívne plnenie dlhodobého plánu si vyžaduje spracovanie jeho strednodobého a ročného rozpracovania, ktoré budú detailnejšie odrážať zámery projektov a harmonogram ich realizácie. Národné obranné plánovanie jednoznačne previažeme s obranným plánovaním NATO. Bude sa vyhodnocovať v súlade s plánovacím procesom Aliancie (NDPP). Tým sa zabezpečí lepší prehľad o stave rezortu obrany, prioritizácia úloh a potrieb z hľadiska tak infraštruktúry, ako aj modernizačných projektov.
- Odstránime neopodstatnené a prehnané utajovanie stavu OS SR a rezortu ako celku pred verejnosťou. Tým sa zabezpečí lepšia informovanosť laickej aj odbornej verejnosti o reálnych potrebách a z toho vyplývajúca väčšia transparentnosť využívania finančných prostriedkov. S väčšou informovanosťou sa zvýšia aj možnosti kontroly zo strany opozície a laickej a odbornej verejnosti. Obrana nie je záležitosťou len jednej vládnej strany.
- Navrhneme zosúladiť operačné domény OS SR so štruktúrou operačných domén NATO a popri vzdušných a pozemných silách vytvoriť aj samostatné veliteľstvá pre špeciálne sily a kybernetickú obranu. V tomto kontexte zosúladíme aj strategické dokumenty, plánovanie, modernizáciu, ako aj finančné a zdrojové zabezpečenie.
- Navrhneme zaviesť záväzný, inkluzívny a dovnútra rezortu obrany transparentný mechanizmus spracovania dokumentov (strategických, koncepčných a plánovacích) s účasťou predstaviteľov všetkých relevantných zložiek rezortu, vrátane generálneho štábu a analytickej jednotky Hodnota za peniaze, ktorej výstupy budú brané do úvahy ako zásadné vstupy do rozhodovacieho procesu. Navyše, všade tam, kde to bude z hľadiska ochrany utajovaných skutočností možné, je potrebné vtiahnuť do prípravy dokumentov aj profesijné a mimovládne organizácie, ako aj akademickú obec.
- Navrhneme aktualizovať zákony o bezpečnosti, o obrane a o ozbrojených silách tak, aby reflektovali zmeny bezpečnostného prostredia a súčasné požiadavky na ozbrojené sily, vrátane zapojenia OS SR do vznikajúcich možností vojenskej mobility a do síl rýchlej reakcie NATO a EÚ. Upraviť obrannú legislatívu tak, aby boli jasne definované procesy predkladania strategických dokumentov a modernizačných plánov na schvaľovanie vládou, výbormi NR SR a plénom NR SR.
- Urýchlene navrhneme schváliť Koncepciu bezpečnostného systému SR s cieľom zvýšiť schopnosť štátu adekvátne reagovať na krízové situácie. Proces strategického hodnotenia obrany SR navrhneme pevne zakotviť v praxi ako periodicky sa opakujúci mechanizmus hodnotenia bezpečnostného prostredia, prehodnocovania dlhodobých cieľov obrannej politiky štátu a dlhodobého smerovania rozvoja obrany štátu a ozbrojených síl. Výstup z procesu strategického hodnotenia obrany – Bielu knihu o obrane SR – predložíme na schválenie v NR SR s ambíciou dosiahnuť politický konsenzus o hlavných otázkach obrany štátu presahujúcich mandát jednej vlády.
- Navrhneme presadiť pravidelné spracovanie a aktualizáciu strednodobého plánu pôsobenia OS SR v zahraničných operáciách a misiách tak, aby zohľadňoval politické záujmy SR, rozvoj spôsobilostí OS SR, dodržiavanie záväzkov voči medzinárodným zoskupeniam, ktorých je SR členom, aktuálne vojenské možnosti OS SR a bol základom pre zodpovedné finančné plánovanie pôsobenia OS SR v zahraničí.
Financovanie priorít rezortu obrany
Historický nárast výdavkov na obranu, v súčasnosti plánovaný na úroveň 2% HDP (z toho minimálne 20 % určených na modernizáciu), by v roku 2022 mal zabezpečiť adekvátne zdroje, ktoré by mali pomôcť skvalitniť obranné spôsobilosti SR. Predpokladom však je, že tieto zdroje budú, na rozdiel od súčasnosti, vynakladané efektívne a transparentne.
- Navrhneme a podporíme stabilný obranný rozpočet na úrovni najmenej 2% HDP aj po roku 2022, prípadne ho garantujeme ústavným zákonom. Minimálne 20 % rozpočtu navrhneme vyčleniť na modernizáciu a 1 % na obranný výskum a vývoj. Takéto rozhodnutie bude vychádzať z našich opakovane potvrdených medzinárodných záväzkov, bude reflektovať reálne potreby slovenskej obrany a bude prejavom zodpovedného konania voči bezpečnosti a obrane Slovenskej republiky a jej občanov. Protikorupčnými opatreniami zvýšime transparentnosť informovania o výdavkoch v rezorte obrany smerom k verejnosti a médiám, ako aj smerom k našim spojencom v NATO a EÚ.
- Navrhneme výrazne zvýšiť investície nielen do zbraňových systémov, ale aj do personálu a moderných technológií, aby sme boli schopní čeliť novým hrozbám a spolupracovať s vyspelými spojencami.
- Navrhneme zvýšiť motiváciu personálu cez platové ohodnotenie a sociálne zabezpečenie, ale aj cez priebežné zvyšovanie kvalifikácie a férový kariérny rast.
- Navrhneme podpísať širokú politickú dohodu (Obrannú zmluvu) s relevantnými koaličnými aj opozičnými politickými stranami o mechanizme financovania obrany, ktorý bude zaručovať udržanie výdavkov na obranu, ktoré vytvoria predvídateľný rámec zabezpečujúci rozvoj obrany SR aj do budúcnosti. To zabezpečí tiež dodržanie stanovených úloh a naplnenie strategických plánov rozvoja obranyschopnosti SR a naplní záväzky v rámci kolektívnej obrany.
- Každoročne navrhneme predložiť záväzný plán obstarávania zákaziek s výhľadom na ďalšie tri roky, vrátane jeho finančného krytia. Presadíme udržanie 6-ročného výhľadu plánovania finančných výdavkov v záujme umožnenia dlhodobého plánovania modernizačných projektov.
- Navrhneme zabezpečiť finančné zdroje pre potreby kvalitnejšieho výcviku a pre operačné nasadenie príspevkov OS SR do síl rýchlej reakcie NATO a EÚ. Skrátime a spružníme cyklus plánovania výcviku s cieľom presnejšieho určenia potrieb a komodít na daný výcvik. V tejto súvislosti zavedieme systém decentralizácie obstarávania na vojenské útvary hlavne so zameraním na komerčne dostupné komodity nevojenského charakteru a nízkej hodnoty.
- Navrhneme zaviesť pravidelné stretnutia členov Výboru pre financie a rozpočet NR SR a Výboru pre obranu a bezpečnosť NR SR s funkcionármi Ministerstva obrany SR a Ozbrojených síl SR s cieľom oboznámenia sa s prioritami a plánmi rezortu obrany.
Vojenská infraštruktúra a hospodárenie s ňou
Napriek postupnému znižovaniu rozsahu obrannej infraštruktúry ostáva naďalej neadekvátna. Na jednej strane je v majetku rezortu obrany množstvo zbytočných zariadení, ktoré boli budované na ozbrojené sily až 3-krát väčšie, ako sú tie súčasné. Starostlivosť o ne je pre rezort mimoriadne náročná. Na druhej strane rezortu chýba množstvo potrebnej infraštruktúry na zabezpečenie súčasných úloh OS SR, vrátane podpory pôsobenia spojencov na území SR v prípade potreby.
Pred ďalšou racionalizáciou je potrebné zabezpečiť majetkovoprávne vysporiadanie nevyužívanej a opustenej infraštruktúry jej dlhodobým prenájmom, predajom alebo bezodplatným prevodom. Takto sa zabezpečí šetrenie prostriedkov na jej udržiavanie. Ušetrené zdroje je potrebné investovať do opráv existujúcej a zabezpečenia chýbajúcej infraštruktúry. Tiež je potrebné venovať pozornosť doriešeniu stále otvorených otázok v súvislosti s fungovaním príspevkových a rozpočtových organizácií rezortu obrany.
- Zastavíme plytvanie prostriedkov na infraštruktúru so zameraním na taký počet zariadení, ktoré budú plniť reálne požiadavky rezortu obrany. Tie následne navrhneme postupne opravovať a modernizovať. Zároveň budeme intenzívne hľadať prieniky s inými rezortmi s cieľom vyvarovať sa zbytočným duplicitám. Skvalitníme obrannú infraštruktúru opravou alebo vybudovaním potrebných objektov a racionalizáciou ich počtu.
- Navrhneme vybudovať a opraviť potrebnú infraštruktúru na leteckých základniach Sliač a Malacky tak, aby bolo umožnené bezpečné využívanie leteckej techniky. Opravy a budovanie tejto infraštruktúry navrhneme realizovať koncepčne v súlade s reálnymi potrebami ozbrojených síl. Financie na takéto investície budeme hľadať prioritne v rámci fondov NATO a tiež v spolupráci so spojencami.
- Navrhneme zlúčiť letky ministerstiev vnútra a obrany do jednej pod rezortom obrany tak, ako je to štandardom v ostatných členských štátoch NATO.
- Navrhneme definitívne doriešiť budúcnosť VŠC Dukla s cieľom zaviesť prehľadný a odpolitizovaný systém, ktorý vytvorí podmienky pre transparentnejší proces prerozdeľovania finančných prostriedkov pre športovcov. Týmto sa vytvorí priestor pre trvalejší rozvoj, lepší prehľad a využije sa navyšovanie výdavkov na obranu aj na podporu športu. Dukla musí byť špičkovým strediskom pre špičkových športovcov.
- Navrhneme vypracovať nový koncept vojenského zdravotníctva na princípe centrálneho riadiaceho prvku s cieľom zabezpečenia komplexnej starostlivosti o profesionálnych vojakov, ktorý pokryje činnosti OS SR aj v kontexte plnenia medzinárodných záväzkov. Navrhneme zabezpečiť viaczdrojové financovanie a zatraktívniť výkon štátnej služby vojenských zdravotníkov s dôrazom na lekárov na úroveň porovnateľnú s civilným sektorom.
- Navrhneme opatrenia na zníženie energetickej náročnosti a ekologickej záťaže v rámci vojenskej infraštruktúry, vrátane využitia európskych a iných disponibilných fondov, s cieľom ochrániť životné prostredie a ušetriť finančné prostriedky v rezorte obrany.
- Navrhneme podporiť ďalší rozvoj talentovanej mládeže v armádnych strediskách vrcholového športu. Dôstojné obranné zložky sú dobrý spôsob, ako zastaviť radikalizáciu istej časti mládeže, ktorá má prirodzený záujem o témy bezpečnosti a násilia.
Modernizácia techniky a výzbroje
Proces modernizácie techniky a výzbroje musí vychádzať z dôslednej analýzy nedostatkov v obranných spôsobilostiach po posúdení všetkých možností ich odstránenia, ako aj produktov a riešení, ktoré trh ponúka. Prioritou je modernizovať tak, aby sme sa vyhli neefektívnemu čiastkovému a často dočasnému vylepšovaniu, ktoré je nekoncepčné, logisticky náročné a z hľadiska prevádzky zbytočne drahé.
- Navrhneme zaviesť transparentný proces obstarávania, ktorý vytvorí priestor pre kontrolu nad vynakladanými prostriedkami a zdrojmi a bude mať pozitívny dopad aj na zníženie ceny v priamej súťaži uchádzačov o zákazku s dosiahnutím najlepšieho výsledku pre vojaka. Vyhneme sa priamym a utajovaným zákazkám a sústredíme úsilie na verejné súťaže s férovými podmienkami pre všetkých účastníkov. Zároveň budeme zverejňovať čo najviac informácií súvisiacich s tendrom tak, aby bolo možné ho porovnať so stratégiou vyzbrojovania, ako aj s plánom obstarávania, ktorý bude schvaľovať vláda. Zameriame sa pritom na plnenie prioritných záväzkov v NATO a EÚ a na budovanie spôsobilostí na obranu štátu. Pri obstarávaniach budeme využívať v čo najväčšej miere aj špecializované agentúry NATO (NSPA) a EÚ (EDA) s cieľom znížiť náklady a zvýšiť interoperabilitu so spojencami. Spracujeme balík protikorupčných opatrení, ktoré sa budú dôsledne aplikovať.
- Pri modernizácii techniky a výzbroje budeme dôsledne dodržiavať štandardizačné dohody NATO a harmonizáciu obranných štandardov EÚ. V širokom rozsahu budeme implementovať zásady vedeckého, komplexného a kolektívneho posudzovania s cieľom eliminovať individuálne a externé vplyvy. K tomu obnovíme činnosť Rady pre vojensko-technický rozvoj ako poradného orgánu ministra obrany.
- V modernizačných projektoch sa sústredíme na zachovanie kľúčových spôsobilostí ozbrojených síl SR s ohľadom na životné cykly jednotlivých zbraňových systémov a nevyhnutné potreby, tzn. vybudovanie ťažkej brigády s potrebnými podpornými prvkami, kybernetickej obrany, elektronického boja a protivzdušnej obrany. Uprednostníme generačnú obmenu, pričom budeme dôsledne posudzovať potenciál ekonomicky efektívnej a vojensky akceptovateľnej modernizácie súčasnej výzbroje, techniky a munície.
- V rámci modernizácie navrhneme vybudovať kybernetické spôsobilosti, ktoré budú schopné nielen zabezpečiť ochranu kritickej infraštruktúry pred kybernetickými útokmi, ale aj vytvoriť stály tím pre potreby spoločných obranných operácií v rámci spojeneckých organizácií.
- Pri plánovaní dlhodobého rozvoja a modernizácie rezortu obrany sústredíme pozornosť na odstránenie pretrvávajúcich nedostatkov výstroja, materiálu a skladových zásob pre profesionálnych vojakov ako základného predpokladu zvýšenia morálky a bojaschopnosti našich ozbrojených síl.
- V súlade s pravidlami európskeho trhu navrhneme zabezpečiť priamu a efektívnu spoluprácu rezortu obrany s domácim obranným priemyslom, vrátane včasnej komunikácie o plánoch obstarávania. Navrhneme vytvoriť platformu pre transparentnú a otvorenú komunikáciu vysokých funkcionárov rezortu obrany so zástupcami zbrojného priemyslu (Stála poradná skupina ministra obrany).
- Navrhneme zaručiť bezpečnosť dodávok pre ozbrojené sily v rámci spolupráce s domácim priemyslom. Vypracujeme stratégiu vyzbrojovania, ktorá vytvorí priestor pre lepšie plánovanie a potrebný technický vývoj v rámci slovenského obranného priemyslu. Zároveň navrhneme zabezpečiť riešenia pre finančne náročné požiadavky na tvorbu zásob pre prípad krízy aj v spolupráci so spojencami.
- Navrhneme nastavenie podmienok pre reálny vývoj a výskum v oblasti nových obranných technológií. Na takýto výskum navrhneme alokovať minimálne 1% obranného rozpočtu. Týmto rozhodnutím Slovensko získa väčšie možnosti zapojiť sa do inovatívnych projektov so svojím obranným priemyslom aj na medzinárodnej úrovni, vrátane projektov obranného výskumu a vývoja v EÚ.
Personálna stabilita a odbornosť
Vysoká odchodovosť personálu, nedostatočné rozvíjanie odborného potenciálu a neodborné politické nominácie aj na nižších úrovniach štátnej správy majú za následok znižovanie odbornej kapacity štátu pri tvorbe rozhodnutí v obrane a bezpečnosti štátu. Je preto veľmi dôležité sústrediť sa na zvyšovanie motivácie existujúceho civilného aj vojenského personálu zotrvať v štátnej, resp. verejnej službe a ďalej rozvíjať svoju odbornosť. Rovnaký dôraz treba klásť aj na vzdelávanie a prípravu civilného a vojenského personálu pred nástupom do služby či zamestnania v rezorte obrany, ale aj v ich priebehu.
- Popri systematickom zvyšovaní platov profesionálnych vojakov navrhneme začať s komplexným riešením sociálneho postavenia profesionálneho vojaka, vrátane novely Zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov, kariérneho rastu, náborového systému a ďalších nefinančných benefitov. Navrhneme garantovať minimálny plat nastupujúceho vojaka 2. stupňa minimálne na úrovni priemernej mzdy v národnom hospodárstve.
- Navrhneme začleniť rôzne existujúce, veľakrát neprehľadné a tiež nesystémovo a nespravodlivo určované príplatky k platu priamo do mzdy profesionálnych vojakov. Takéto opatrenie povedie k vyššej miere spravodlivosti a transparentnosti a zároveň zamedzí súčasnej situácii, keď sa niektoré príplatky v súčasnosti nezapočítavajú do vymeriavacieho základu na výpočet dôchodkov.
- Navrhneme zaviesť spravodlivú a najmä stabilnú valorizáciu dôchodkov odrážajúcu zásluhovosť, s cieľom udržať minimálne jeho nominálnu hodnotu, ktorá bude reflektovať rast ekonomiky.
- Na základe poznatkov aplikačnej praxe navrhneme aktualizovať zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov s cieľom skvalitnenia kariérneho poriadku a prehĺbenia komplexnej profesionalizácie činností a systémového nastavenia úloh profesionálnych vojakov. Zákon pripravíme so zreteľom na vzájomnú vyváženosť úloh a adekvátne ohodnotenie jednotlivých vojenských odborností.
- Navrhneme, aby sa pre každého profesionálneho vojaka a vojačku od prvého dňa v službe zabezpečil adekvátny výstroj a výzbroj, bez potreby nakupovania v army shopoch či na burzách na internete. Na splnenie tohto bodu zavedieme komplexný a funkčný systém priebežnej akvizície potrebných výstrojných náležitostí, vrátane logistického a skladového systému na úrovni 21. storočia.
- Spracujeme Stratégiu personálneho manažmentu civilných zamestnancov MO SR s povinným kariérnym vzdelávaním v oblasti bezpečnosti a obrany v záujme dlhodobého a motivujúceho kariérneho rastu v rezorte a v bezpečnostnom sektore. Za týmto účelom budeme iniciovať novelizáciu Zákona o štátnej službe. Rovnako zavedieme záväzný systém vysielania civilných zamestnancov na zahraničné pracoviská MO SR, ktorý jednoznačne zamedzí existujúcim neodborným politickým nomináciám na vysoko odborných pozíciách v medzinárodných organizáciách.
- S cieľom zvýšiť nízku úroveň ovládania cudzích jazykov v rezorte obrany rozšírime intenzitu jazykového vzdelávania profesionálnych vojakov a vojačiek, ale aj civilných zamestnancov.
- Navrhneme zaviesť inštitút vojenského ombudsmana za účelom posilnenia právnej istoty profesionálnych vojakov a vojačiek, ktorý bude pôsobiť mimo hierarchie ozbrojených síl s kompetenciou ochrany oprávnených záujmov aktívnych a bývalých profesionálnych vojakov a vojačiek.
Vzdelávanie, výcvik a pripravenosť
Pripravenosť vojakov patrí k základným predpokladom dostatočnej obranyschopnosti štátu, ako aj adekvátneho príspevku pre záväzky kolektívnej obrany a bezpečnosti. V rámci posilňovania tohto ukazovateľa je potrebné vo väčšej miere využívať možnosti regionálnej spolupráce a medzinárodných cvičení, inovatívnych metód vzdelávania, ale venovať pozornosť aj príprave civilných štruktúr v rámci i mimo rezortu obrany.
- Navrhneme komplexnú zmluvu s existujúcou strednou školou v SR, ktorá by vytvorila a každoročne otvárala „vojenské“ triedy, ktorých absolventi by boli pripravení automaticky nastúpiť do služby v OS SR.
- Navrhneme komplexne skvalitniť administratívno-technické, personálne aj odborné zázemie Akadémie ozbrojených síl M. R. Štefánika v Liptovskom Mikuláši s cieľom vybudovať špičkovú vojenskú vzdelávaciu inštitúciu, ktorá bude rešpektovaná aj v zahraničí a bude poskytovať kvalitné vzdelanie pre vojenských aj civilných študentov v súlade s potrebami rezortu obrany.
- Vypracujeme nový komplexný náborový systém s dôrazom na sociálne a spoločenské postavenie vojaka v spoločnosti. Ten musí byť podporený konzistentnou a efektívnou náborovou a komunikačnou stratégiou, ktorá verejnosti priblíži prácu, ako aj možnosti osobného a kariérneho rastu profesionálneho vojaka.
- Navrhneme garantovať navýšenie finančných prostriedkov v prospech zintenzívnenia výcviku na národnej a medzinárodnej úrovni. V oblasti výcviku OS SR sa prioritne zameriame na zvýšenie spôsobilostí zložiek OS SR v oblasti plánovania a vedenia operácií na území SR s plánovaným prijatím aliančných vojsk, a to v anglickom jazyku.
- Navrhneme zvýšiť intenzitu spoločných cvičení s ostatnými bezpečnostnými zložkami štátu na zabezpečenie splnenia úloh v oblasti domáceho krízového manažmentu s cieľom preveriť reálne spôsobilosti a kapacity zainteresovaných zložiek. Dôraz položíme na úlohy spojené s humanitárnou krízou, prírodnou katastrofou, priemyselnou haváriou a s teroristickým útokom.
- Navrhneme systematicky sa zapájať do veľkých medzinárodných cvičení a účasť dlhodobo plánovať s partnermi vo V4. Budeme do nich vysielať typy a počty jednotiek podľa reálnych potrieb ozbrojených síl, nie na základe najnižších nákladov a najľahšej dostupnosti.
- Navrhneme doriešiť vytvorenie aktívnych záloh a ich legislatívne ukotvenie tak, aby poskytovali OS SR v čase krízy nedostatkové spôsobilosti. Sprístupníme výcvik aktívnych záloh aj pre nevojakov na princípe podobnom ako v zahraničí. Sfunkčníme a zatraktívnime celý proces výcviku aktívnych záloh, ktoré budú cvičiť častejšie v rámci kratšieho a intenzívnejšieho výcviku. Prehodnotíme systém dobrovoľnej vojenskej prípravy tak, aby dokázala prilákať väčší počet záujemcov, napríklad cestou rozdelenia výcviku do série kratších modulov, ktoré budú celkovo trvať dlhšie obdobie, zvýšením finančného ohodnotenia a podobne.
- Navrhneme skvalitniť systém celoživotného vzdelávania prostredníctvom využívania previerok odborných znalostí, ktoré sa stanú súčasťou osobného hodnotenia profesionálnych vojakov, ako aj pravidelného hodnotenia jednotiek a útvarov ozbrojených síl. Zároveň skvalitníme motivačné prostredie prostredníctvom kariérneho rastu, vysielania na zahraničné pracoviská a finančného ohodnotenia. Umožníme slovenským vojakom zapájať sa do online distribuovaných aliančných cvičení a v rámci toho výrazne zlepšíme využívanie programu vojenského Erasmu, ako aj vysielanie na kvalitné špecializované kurzy do zahraničia.
Vojenské spravodajstvo
Profesionálne spravodajstvo patrí ku kľúčovým spôsobilostiam ozbrojených síl, pričom jeho dôležitosť sa prejavuje najmä v čase potreby reagovať na krízové situácie. Je nevyhnutné ukončiť politizáciu tejto zložky, zabrániť ďalšej škandalizácii a zamerať sa opätovne na jej budovanie výlučne na profesionálnych základoch.
- Pripravíme a navrhneme schváliť nový zákon o vojenskom spravodajstve, ktorý bude odrážať aplikačnú prax súčasnosti a jasne zadefinuje úlohy a právomoci príslušníkov VS, vrátane oblastí ako kybernetická obrana a ďalších „nových“ foriem ohrozenia.
- Navrhneme vyvážiť podiel pracovníkov zodpovedných za kontrarozviednu činnosť a rozviednu činnosť vojenského spravodajstva tak, ako je to štandardom v spojeneckých krajinách.
- Navrhneme posilniť parlamentný dohľad nad spravodajskými službami zavedením druhej úrovne kontroly vo forme špeciálnej komisie vytvorenej v NR SR a zloženej z poslancov a odborníkov z bezpečnostnej oblasti, pričom všetci členovia budú musieť disponovať bezpečnostnou previerkou na úrovni prísne tajné.
- Pravidelne (2x za rok) budeme žiadať o poskytnutie detailnej správy o využívaní finančných prostriedkov na činnosť vojenského spravodajstva výboru NR SR pre kontrolu vojenského spravodajstva. V tejto súvislosti odtajníme rozpočet VS, čo prispeje k lepšej transparentnosti s nakladaním finančných prostriedkov VS.
- Zrealizujeme konkrétne verejne kontrolovateľné opatrenia s cieľom predísť možnému netransparentnému konaniu pri správe majetku štátu, najmä predísť možnému zneužívaniu ITP.
Medzinárodné renomé a verejná diplomacia
V dôsledku nedostatočnej transparentnosti cieľov obrannej politiky a nepredvídateľnosti konania štátu v oblasti obrany a bezpečnosti, ktoré je spôsobené aj nejednotnými pozíciami členov vlády, dochádza k znižovaniu dôvery voči SR zo strany spojencov a partnerov. Preto je potrebné iniciovať kroky, ktoré túto dôveru opätovne posilnia a vrátia Slovensko medzi krajiny s jasnými a dôveryhodnými postojmi a politikou. Zároveň treba v maximálnej možnej miere implementovať také mechanizmy verejnej diplomacie, ktoré zvýšia transparentnosť jeho konania, ako aj všetkých prijímaných rozhodnutí. Len tak je možné vyhnúť sa pochybnostiam a podozreniam, ktoré sa vo vzťahu k tomuto rezortu za posledné desaťročie cyklicky objavovali a ktoré oprávnene v súčasnosti dosahujú najvyššiu úroveň.
- Navrhneme každoročne verejne prezentovať Komplexné hodnotenie obrany SR z úrovne ministra obrany a náčelníka GŠ OS SR, spojené s hodnotiacim vystúpením v pléne Národnej rady SR. Zrušíme jeho neopodstatnené utajovanie, ktoré pripomína konanie predstaviteľov totalitného režimu.
- Navrhneme aktualizovať Komunikačnú stratégiu MO SR podporenú každoročne aktualizovaným akčným plánom; decentralizovať komunikáciu a profesionálne pripravovať jednotlivých komunikátorov, vrátane profesionálnych vojakov. Rezort musí komunikovať tak, aby verejnosť bola pánom, novinári dôležitým poslom a odborná komunita vítaným partnerom.
- Navrhneme zlepšiť úroveň informovanosti a vzdelanosti verejnosti s cieľom posilniť dôveru občanov v štát a ozbrojené sily, podporu členstva SR v EU a NATO, a zvýšiť odolnosť krajiny voči hybridným aj konvenčným hrozbám. V uvedenej oblasti zintenzívnime spoluprácu s NATO a jej špecializovanými útvarmi, vrátane poradného tímu NFIU, ktorý pôsobí v Slovenskej republike.
Čo armáda nepotrebuje
- Navrhneme zrušiť zbytočné generálske hodnosti, kde to nie je potrebné.
- Navrhneme zmeniť nefunkčný a chaotický systém zabezpečenia a distribúcie výstrojných súčiastok.
- Zredukujeme papierový spisový systém, ktorý nahradíme digitálnym na súčasnej úrovni technologických možností.
- Navrhneme zrušiť množstvo nezmyselných nariadení a byrokratických prekážok, platných v rezorte obrany.