Spravodlivosť, dobré zákony a vymožiteľnosť práva
… keď prokuratúra a súdy sú dokonale nezávislé od politiky a oligarchov.
Súdne konania sa u nás vlečú roky a spravodlivosti sa mnohí ani nedočkajú. Dôvera v justíciu je dlhodobo najnižšia v EÚ. Objavili sa obvinenia sudcov, ktorí vyniesli nepochopiteľné a zjavne nespravodlivé rozsudky. Viacerí z nich, podobne ako bývalá štátna tajomníčka ministerstva spravodlivosti Monika Jankovská alebo bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka, sú zapletení do spolupráce s obvineným z objednávky vraždy novinára – Mariánom Kočnerom.
Ústavný súd bol mesiace nefunkčný – vládna koalícia ho chcela ovládnuť, nebola schopná a ochotná vybrať doň nezávislých odborníkov. Podobná situácia bola aj pri predsedovi Najvyššieho súdu, ktorý nie je zvolený ani po opakovanej voľbe.
Výzvy a problémy
Spravodlivosť je základom slušného a právneho štátu, ktorému záleží na dôslednej ochrane občanov. Rezort spravodlivosti je však dlhé roky v tieni chaosu a korupcie, čo sa naplno prejavilo v tomto volebnom období. Vražda dvoch mladých ľudí spustila proces, ktorý odhalil úzke prepojenie prokuratúry, súdnej moci a vedenia rezortu spravodlivosti na finančné skupiny a mafiu.
Krízu spravodlivosti spôsobili aj politické zásahy do výberu generálneho a špeciálneho prokurátora. Prispelo k nej aj zníženie nárokov na sudcov, keď im Ústavný súd zrušil povinnosť bezpečnostnej previerky. Nedôstojný bol aj priebeh voľby sudcov tohto súdu a paralyzovanie jeho činnosti vládnou mocou. Katastrofálny stav justície možno vyriešiť len zásadnými reformami súdnictva a prokuratúry.
Spravodlivosť a dobré fungovanie justície nie je možné bez kvalitných zákonov. Samotný proces tvorby práva nemôže byť dielom náhody alebo vplyvu lobistov a oligarchov.
Naše riešenia
Prokuratúra bez vplyvu politikov
- Navrhneme výrazne posilniť nezávislosť prokuratúry a jej proaktívny charakter, autonómiu dozorujúcich prokurátorov a ich zodpovednosť.
- Zasadíme sa za očistu a odpolitizovanie prokuratúry, transparentný výber kandidátov na generálneho a špeciálneho prokurátora, ako aj za ich verejnú voľbu. Navrhneme rozšíriť okruh subjektov, ktoré ich môžu nominovať, napríklad o Radu prokurátorov, profesijné komory, Verejného ochrancu práv, Ústav štátu a práva SAV a právnické fakulty VŠ.
- Navrhneme zásadné zmeny v Rade prokurátorov. Jej členom sa bude môcť stať aj osoba mimo prokurátorského prostredia, čím sa zvýši verejná kontrola prokuratúry.
- Navrhneme verejnú kontrolu do výberových komisií na prokurátorov a do ich disciplinárnych komisií. Zavedieme systém 3-krát a dosť: odvolanie prokurátora z funkcie za 3 disciplinárne previnenia.
- Navrhneme rozviazať ruky prokurátorom pri uplatňovaní zodpovednosti voči politikom, policajtom, prokurátorom a sudcom. Napríklad vylúčením vplyvu politikov na prokurátorov a policajtov v trestnom konaní a obmedzením dôvodov na odobratie spisu dozorujúcemu prokurátorovi.
- Navrhneme verejnú kontrolu do disciplinárnych konaní prokurátorov a oslabíme vplyv generálneho prokurátora na zloženie disciplinárnych komisií, disciplinárne konanie a rozhodnutie.
Fungujúce súdnictvo
- Navrhneme posilniť nezávislosť súdnictva a presadiť očistu Súdnej rady, aby v nej boli ľudia, ktorí majú záujem brániť dôveryhodnosť súdnictva aj postihmi vo vlastných radoch.
- Navrhneme vhodný spôsob preverovania bezúhonnosti sudcov.
- Navrhneme zmeniť systém voľby ústavných sudcov, aby k ich obmene dochádzalo priebežne. Tým zamedzíme, aby jedna politická reprezentácia ovládla Ústavný súd svojimi nominantmi. Sfunkčníme jeho rozhodovanie.
- Navrhneme pravidelné a objektívne hodnotenia práce sudcov a ich zverejňovanie. Navrhneme zaviesť zodpovednosť sudcov za prieťahy v konaní a systém 3-krát a dosť: odvolanie sudcu z funkcie za 3 disciplinárne previnenia. Naším cieľom je otvoriť prácu sudcov dôslednej verejnej kontrole v užívateľsky prístupnom rozhraní na internete. Občan nemá pátrať po rozhodnutiach desiatky hodín, štát musí zabezpečiť prostredie, kde rozhodnutie je ľahko dostupné, najmä podľa zadaných kritérií (sudca, spisová značka, predmet sporu). Porovnávanie rozhodnutí v rovnakej veci aj na nižších súdoch môže pomôcť tak občanovi, jeho zástupcovi, ako aj samotnému sudcovi.
- Navrhneme verejnú kontrolu do výberových komisií sudcov a do ich disciplinárnych komisií.
- Navrhneme oddelenie manažmentu súdov od ich rozhodovania s tým, že manažment súdu bude zodpovedný výkonnej moci. Zlepšíme finančné podmienky zamestnancov na súdoch.
- Navrhneme zaviesť väčšiu špecializáciu súdov vrátane zriadenia Najvyššieho správneho súdu.
- Navrhneme stanoviť odborné, osobnostné a morálne kritéria na funkciu sudcu. Navrhneme automatický vekový strop pre sudcov, pričom zužitkujeme skúsenosti starších sudcov.
- Navrhneme zaviesť nepretržité a celoživotné vzdelávanie sudcov, vrátane špeciálneho vzdelávania. Navrhneme posilniť postavenie Justičnej akadémie SR.
- Navrhneme, aby sa pokračovalo v elektronizácii súdnictva tak, aby bola zrozumiteľná pre všetkých užívateľov.
Kvalitné zákony
- Navrhneme možnosť robiť predbežnú kontrolu súladu zákonov s ústavou zo strany Ústavného súdu, pričom zachováme možnosť posudzovať súlad aj po vyhlásení zákona, avšak len na základe návrhu všeobecného súdu v konkrétnej veci.
- Navrhneme dokončiť rekodifikáciu súkromného hmotného práva a vylepšíme trestnoprávne kódexy.
- Navrhneme zriadiť Úrad právnych služieb, ktorý by zodpovedal za legislatívu, aproximáciu práva a právne zastúpenie štátu a jeho orgánov aj na medzinárodnej úrovni. Zriadením úradu dôjde k zrušeniu útvarov legislatívy a aproximácie práva na ministerstvách a iných ústredných orgánoch štátnej správy.
- Navrhneme zrušiť podielovú odmenu pri právnom zastupovaní štátu.
- Navrhneme zjednotiť legislatívne pravidlá vlády a parlamentu, zavedieme funkčný proces tvorby práva za účasti verejnosti, ktorého výsledkom bude sprehľadnenie právneho poriadku tak, aby zákony slúžili obyčajným ľuďom a nie vybraným skupinám.
Vymožiteľnosť práva
- Navrhneme prijať opatrenia proti prieťahom v súdnom konaní. Napríklad zlepšením manažmentu súdov, reorganizáciou súdnej mapy (optimalizácia súdnej sústavy), rozšírením formulárov v jednoduchých veciach (ale aj v konaniach na katastri, živnostenskom a obchodnom registri), ktoré by obsahovali štandardné náležitosti podaní.
- Navrhneme znížiť sadzby súdnych poplatkov, aby neboli bariérou dosiahnutia spravodlivosti.
- Navrhneme zlepšiť konkurzné a reštrukturalizačné konanie v prospech slušných podnikateľov a malých veriteľov.
- Navrhneme zlepšiť právnu úpravu alternatívnych foriem riešenia sporov, najmä ak pôjde o spotrebiteľa.
- Navrhneme vytvoriť pravidlá pre odškodnenie ľudí, ktorí sa dostali do zlej situácie aj pričinením štátu, a posilníme ich postavenie v konaniach týkajúcich sa poškodenia zdravia. Vylepšíme právny rámec náhrady nemajetkovej ujmy.
- Navrhneme nastaviť osobné bankroty a dobrovoľné dražby, aby neboli zneužívané podvodníkmi. Sfunkčníme zákon o ukončení niektorých exekučných konaní.
- Navrhneme upraviť Exekučný poriadok tak, aby štát neprichádzal o peniaze, aby sa nezneužívalo postupovanie a vymáhanie pohľadávok.
Pomoc ľuďom v krízových situáciách
- Navrhneme priblížiť centrá právnej pomoci ľuďom – rozšírime ich počet, zvýšime hranicu príjmu na poskytnutie bezplatnej právnej pomoci a zriadime webový portál právnej pomoci.
- Navrhneme priznať poškodenému možnosť súkromnoprávnej žaloby voči páchateľovi v trestnom konaní (nielen kvôli náhrade škody).
Právnické povolania
- Navrhneme väčšiu otvorenosť právnických povolaní.
- Navrhneme posilnenie postavenia notárov s cieľom zrýchliť činnosť súdov a odbremeniť ich od nesporovej agendy.
Väzenstvo
- Navrhneme optimalizáciu nákladov na výkon väzenstva, vytvoríme primerané podmienky pre odsúdených a zlepšíme finančné ohodnotenie príslušníkov Zboru väzenskej a justičnej stráže.
- Navrhneme zvýšiť dôraz na účinnú implementáciu Elektronického systému monitorovania odsúdených a na ukladanie alternatívnych trestov, vrátane prác vo verejnom záujme, aj za priestupky.
- Navrhneme zrýchlenie procesu prípravy vytvorenia detenčného ústavu tak, aby začal fungovať do konca volebného obdobia. Ide o ochranné opatrenie pred páchateľmi trestných činov, ktorí sú v osobitnom liečebnom režime.