eGovernment a informačné technológie
…keď digitalizácia prináša zjednodušenie života, nie komplikácie a predraženie.
Svet 21. storočia žije digitálne. Listy, správy, fotografie a videá si nenosíme v materiálnej podobe, posielame si ich cez internet. Na Slovensku však štát zaspal dobu. Ešte veľa dokumentov a procesov žiada od občanov v papierovej podobe. Keď už je niečo aj elektronické, je to zložité a pre menej skúseného občana prakticky nepoužiteľné. Namiesto uľahčenia života tak drahé IT systémy priniesli ľuďom skôr komplikácie a problémy.
Výzvy a problémy
Úlohou informačných systémov je zefektívniť komunikáciu ľudí so štátom a skvalitniť služby na úradoch. Od tohto ideálu je Slovensko stále ďaleko. IT systémy občanov skôr odrádzajú využívať elektronické služby. Majú zložité užívateľské prostredie, často neprinášajú žiadnu pridanú hodnotu oproti papierovému procesu.
Azda najznámejší projekt informatizácie „jedenkrát a dosť“ neodbúrava byrokraciu, len ju schováva na úrady a presúva z občanov na úradníkov.
Informatizácia verejnej správy stojí v priemere 500 mil. eur ročne. Za to však občania dostanú veľmi malú hodnotu. Napriek obrovským výdavkom sú verejné inštitúcie často závislé od dodávateľov systémov a podporných služieb. Vlastníctvo a odovzdávanie zdrojových kódov štátnych IT systémov má pre nejasné predpisy veľké nedostatky, dokumentácia je často nepoužiteľná.
Z hľadiska digitálnej transformácie ekonomiky a konkurencieschopnosti v EÚ ostáva Slovensko dlhodobo podpriemerné.
Naše riešenia
Užívateľsky dostupné a atraktívne
- Navrhneme uľahčiť život občanov skutočnou elektronizáciou verejnej správy, podobne ako v Estónsku. Navrhneme zaviesť inteligentné poradenstvo, aby sa občania mohli lepšie rozhodnúť.
- Navrhneme zanalyzovať a vytvoriť nový prevádzkový model štátnych služieb, v rámci ktorého nanovo definujeme služby, ktoré štát poskytuje, procesy (tak aby boli efektívne), spoločný dátový model pre jednotlivé orgány štátnej správy a zadefinujeme postup krokov pre dosiahnutie cieľového stavu v digitalizácii štátnej správy.
- Navrhneme zrušiť správne poplatky za elektronické služby, ktoré si podnikatelia alebo občania vybavia cez digitálne služby štátu. Týmto krokom zároveň zrýchlime proces vybavenia.
- Do dvoch rokov navrhneme zjednodušiť, zelektronizovať alebo automatizovať päť najvyužívanejších služieb štátu pre podnikateľov.
- Umožníme použitie elektronického občianskeho preukazu v najpoužívanejších službách v komerčnej sfére.
- Navrhneme prepojiť portál Slovensko.sk s portálom Finančnej správy, Sociálnou poisťovňou, prepojenie umožníme aj zdravotným poisťovniam.
- Navrhneme rozšíriť využitie služieb portálu oversi.gov.sk, ktorý dnes využívajú len úradníci, aj pre súkromný sektor.
- Navrhneme zriadiť zákaznícke telefonické centrum (call centrum), ktoré bude poskytovať služby digitálne menej zdatným alebo tým, ktorí chcú vybaviť svoju požiadavku cez telefón.
- Elektronické štátne služby navrhneme sprístupniť a optimalizovať aj pre mobilné zariadenia a tablety.
- Navrhneme znížiť počet úkonov vo verejných elektronických službách na nutné minimum, aby sa prostredie stalo užívateľsky priateľským.
- Vytvoríme podmienky na sprístupnenie kvalitného internetového spojenia vo všetkých mestách a obciach, pozdĺž ciest a železníc a v turistických oblastiach.
Riadenie eGovernmentu
- Navrhneme zmeniť zákon o verejnom obstarávaní tak, aby tendrovanie projektov bolo transparentnejšie a efektívnejšie. Budeme preferovať zmysluplné rozčlenenie projektov na menšie časti. Navrhneme revíziu exitujúcich projektov z hľadiska ich výsledkov. Navrhneme zapojiť odbornú verejnosť do obstarávania a kontroly projektov v IT.
- Navrhneme zjednodušiť a integrovať platné koncepcie informatizácie do jednej národnej koncepcie. Budeme merateľne sledovať a vyhodnocovať jej napĺňanie.
- Na základe auditu vlastníckych práv navrhneme vyriešiť dlhotrvajúci problém vendor lock-in. Navrhneme dôslednú kontrolu prechodu vlastníckych práv na štát v zmluvách a pravidlá pre transparentnosť kódu a dokumentácie, aby by bola prenositeľná na štát a iných dodávateľov (napr. pri verejnom obstarávaní na údržbu už dodaných systémov).
- Navrhneme posilniť postavenie Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu, aby sa stal hlavným koordinátorom informatizácie. Navrhneme rozšíriť kompetencie hlavného architekta systémov.
- Navrhneme zastaviť alebo zmeniť všetky elektronické služby štátu, ktoré si vyžadujú zavedenie ďalšieho identifikátora na komunikáciu s orgánmi verejnej moci.
- Dáme priestor nezávislým odborníkom, aby navrhli ďalšie efektívne opatrenia, ktoré zlepšia postavenie Slovenska v Indexe digitálnej ekonomiky a spoločnosti.
- Navrhneme zredukovať papierový spisový systém vo verejnej správe, ktorý nahradíme digitálnym na súčasnej úrovni technologických možností.
Budovanie odborných IT kapacít
- Navrhneme vytvoriť nové formy benefitov a motivujeme odborníkov v IT tak, aby sa práca pre verejnú správu stala atraktívnou.
- Navrhneme zabezpečiť kontinuálne vzdelávanie IT odborníkov, aby získali nové odborné zručnosti a certifikáty, vytvoríme stáže či miesta na čiastočný úväzok.