Efektívne verejné obstarávanie
…keď štát nakupuje výhodne pre občanov, nie pre „našich ľudí“.
Verejné obstarávanie štátu, jeho inštitúcií či obcí by malo byť príležitosťou pre najlepšie ponuky a čestnou úlohou, ako verejnej sfére dodať najlepšie tovary a služby za najlepšiu cenu. Namiesto toho tendre sprevádzajú pochybnosti, podozrenia z pokútnych kšeftov a zámerného predražovania. Poctivé firmy sa im vyhýbajú, pretože neveria, že v nich uspejú čistým spôsobom. Namiesto efektivity rastie korupcia, znechutenie a pribúdajú nekvalitné dodávky.
Výzvy a problémy
Cez verejné obstarávanie pretečie na Slovensku ročne 5 až 7 miliárd eur. Veľká časť týchto peňazí sa však minie neefektívne a s vysokou mierou korupcie. Až 40 % firiem, ktoré sa zúčastnili verejného obstarávania, si podľa prieskumu Eurobarometer (2018) myslí, že v tendri nevyhrali pre korupciu. Patríme v tom medzi najhorších v EÚ. Len štyri krajiny boli horšie, medzi nimi Grécko, Bulharsko a Rumunsko.
Analýzy verejného obstarávania a kartelových dohôd vo verejnom obstarávaní hovoria o predražení nákupov štátu až o 20 %. Pomerne často sú vopred dohodnuté aj podlimitné zákazky.
Veľkým problémom je, že nie je možné účinne porovnávať ceny vo verejnom obstarávaní so štandardnými trhovými cenami. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) dohliada len na formálnu stránku – na súlad priebehu súťaže so zákonom, nie na podstatu nákupu. Zákon nezastavil politické nominácie do Rady ÚVO a neprípustné zasahovanie do kontroly zmlúv a vyhlasovaných tendrov.
Naše riešenia
Nezávislosť a odpolitizovanie ÚVO
- Navrhneme zvýšiť nezávislosť a odpolitizovať Úrad pre verejné obstarávanie a jeho Radu. Navrhneme, aby prezident SR mal výlučnú právomoc menovať a odvolávať predsedov kontrolných a odvolacích orgánov (NKÚ, ÚVO, PMÚ).
- Navrhneme vytvorenie skutočnej databázy vysúťažených a zazmluvnených cien z verejných súťaží na obstaranie tovarov a služieb pre štát, samosprávy a všetky ich podriadené firmy.
- Navrhneme vytvorenie cenovej databázy objektov a položiek pre účely stanovenia reálnych predpokladaných cien vo verejnom obstarávaní. Posudzovať efektivitu verejných obstarávaní by mala analytická jednotka ÚVO.
- Pre verejného obstarávateľa navrhneme zaviesť možnosť, aby v prípade platobnej neschopnosti zhotoviteľa mohol platiť za dodanie tovaru alebo služby priamo subdodávateľovi, pričom však budeme vyžadovať, aby zoznamy subdodávateľov a ďalších článkov dodávateľského reťazca na nižšej úrovni boli známe už v čase predloženia ponuky, ak je to objektívne možné.
- Navrhneme otvorenú diskusiu o kvalite projektových dokumentácií, ktoré idú do verejného obstarávania.
- Pri opakovaných prehreškoch s neplatením platieb zhotoviteľov subdodávateľom navrhneme možnosť pre väčšiu angažovanosť finančnej správy a polície.
- Navrhneme zvýšiť transparentnosť elektronického trhoviska a rozšírime zverejňovanie štruktúrovaných údajov.
Riziková mapa a samostatná profesia
- Navrhneme zaviesť „rizikovú mapu“, ktorá bude analyzovať správanie dodávateľov v tendroch, systematicky sledovať a kontrolovať exponované a citlivé nákupy, aktivity a projekty vo verejnom obstarávaní.
- Navrhneme uznať organizovanie verejného obstarávania a jeho kontroly ako samostatnú profesiu s jasne zadefinovanou náplňou práce, špecializovanými vedomosťami a certifikátmi.
- Zodpovední za verejné obstarávanie v štátnej správe musia spĺňať etické a profesionálne štandardy. Pri zistení konfliktu záujmov navrhneme zabezpečiť účinnú kontrolu a okamžitú akciu.
- Navrhneme zlepšiť verejnú kontrolu pre občiansku spoločnosť a médiá. Jej súčasťou bude aj vytvorenie odbornej rady ÚVO a povinné ex-ante kontroly najmä pre zákazky s veľkým objemom (infraštruktúra, digitálna agenda, atď.).
- Navrhneme presadiť účinnú kontrolu vylúčenia schránkových firiem z verejných obstarávaní.
Centralizácia verejného obstarávania
- Podporíme diskusiu o zriadení centrálnej služby, ktorá bude zodpovedná za verejné obstarávanie najčastejšie využívaných výrobkov a služieb pre ministerstvá pod dohľadom ÚVO.
- Navrhneme zaviesť čiastočne centralizované verejné obstarávanie pre samosprávy a kraje.
Viac kompetencií pre PMÚ a NKÚ
- Vo všetkých kontrolných inštitúciách (ÚVO, NKÚ) navrhneme vytvoriť organizačnú zložku, kde budú zastúpené (watchdogové) inštitúcie tretieho sektora, ktoré vykonávajú dohľad nad transparentnosťou.
- Navrhneme vytvorenie stáleho výboru NR SR na kontrolu NKÚ, PMÚ a ÚVO a rozšíriť povinnosť predsedu NKÚ informovať o osobitne dôležitých zisteniach a poznatkoch nielen NR SR, ale aj vládu SR.
- Navrhneme sfunkčniť a odpolitizovať Protimonopolný úrad.