Boj proti korupcii
… keď sa zákony, funkcie a celý štát nedajú kúpiť, pretože korupcia a podvody nemajú miesto.
Krajina dobre funguje, keď vládne spravodlivosť, poriadok a inštitúcie slúžia tak, ako majú. Keď sa do najvyšších úradov dostávajú tí najschopnejší, keď verejné súťaže vyhráva najlepšia ponuka, keď sa v otvorenej diskusii presadzujú najlepšie riešenia. Tento rokmi overený poriadok však na Slovensku nahradila korupcia. Do funkcií sa často dostali neschopní ľudia spriaznení s politikmi. Vyberajú riešenia, ktoré sa im hodia a krivia verejné súťaže, aby na nich zarobili oni a ich kamaráti. Štát preto prichádza o financie, dobré riešenia, aj schopných ľudí.
Výzvy a problémy
Slovensko patrí medzi krajiny s vysokou mierou korupcie. V celosvetovom rebríčku jej vnímania od Transparency International sme vlani klesli o tri priečky až na 57. miesto za krajiny ako Gruzínsko či Rwanda. V prieskume Podnikateľskej aliancie Slovenska (2017) až tri štvrtiny účastníkov potvrdili, že korupciu osobne zažili. Najčastejšie to bolo pri eurofondoch, dotáciách, štátnej pomoci a vo verejnom obstarávaní. Popri tom sa korupcií darí v daňovej správe, IT sektore, pôdohospodárstve, obrane, zdravotníctve, energetike, výstavbe diaľnic a železníc, eurofondoch či dodávkach informačných technológií.
Vo verejnom obstarávaní ide najmä o tendre šité na mieru vopred vybranému uchádzačovi, o konflikt záujmov hodnotiteľov alebo zmanipulovaný proces či nadhodnotené ponuky.
Korumpovanie ľudí, ktorí rozhodujú o dôležitých veciach, je rakovina, ktorá ničí krajinu a pohlcuje to najlepšie, čo sa v nej vytvára. Mocní a vplyvní sa priživujú na práci a peniazoch obyčajných ľudí. V procese s obvineným Mariánom Kočnerom sa ukázalo, že pod vplyvom korupcie je aj časť polície, prokuratúry a súdov, teda zložiek, ktoré by mali proti nej bojovať. Vzniká veľa pochybností aj o kupovaní politikov.
Zákon o preukazovaní pôvodu majetku platí už 9 rokov. Mal byť pilierom boja proti korupcii, no jeho účinok je nulový. Špekulanti ho obchádzajú účelovým rozdelením majetku podozrivého počas konania alebo využitím neobvyklých obchodných operácií.
Naše riešenia
Posilnenie inštitúcií a ochrana oznamovateľov
- Navrhneme zvýšiť ochranu oznamovateľov korupcie a klientelizmu, napríklad sfunkčnením Úradu pre ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
- Zminimalizujeme korupčné prostredie. Navrhneme, aby akákoľvek pokuta za porušenie zákonov bola jednoznačná. Úradník alebo policajt nebude rozhodovať o jej výške, pri jej udelení sa bude riadiť jasne stanovenými sadzbami.
- Pri korupčných trestných činoch navrhneme vyššie premlčacie lehoty, ako sú v súčasnosti uvedené v Trestnom zákonne.
- Navrhneme rozšíriť inštitút zastavenia trestného stíhania aj na páchateľov korupcie (v konaní pred súdom), ktorí podplácali, no priznali sa a skutok oľutovali.
- Navrhneme zaviesť pravidlo, aby v prípade, že priamy aktér bezprostredne oznámi orgánom činným v trestnom konaní korupciu, bola súčasťou rozhodnutia súdu finančná kompenzácia pre nahlasovateľa vo výške 50 % korupčného plnenia (úplatku). Kompenzáciu bude povinný zaplatiť iniciátor korupcie.
- Navrhneme zintenzívniť využívanie tzv. „agenta provokatéra pri korupcii verejných funkcionárov a vyšetrovaní činov, ktoré poškodzujú finančné záujmy Európskych spoločenstiev.
- Navrhneme sprísniť tresty pre páchateľov nepriamej, sprostredkovanej korupcie na úroveň tých, ktorí úplatok prijímajú či odovzdávajú.
- Navrhneme, aby každý štátny úrad alebo inštitúcia mali vypracované vnútorné postupy na boj proti podvodom, jasne definované postihy podľa rozsahu obstarávania, ako aj vnútorné kontroly.
- Navrhneme vytvoriť fungujúci systém spolupráce úradov v boji proti korupcii, vrátane polície, prokuratúry, Finančnej správy, Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), Protimonopolného úradu (PMÚ) a Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ). Inštitúcie si budú odovzdávať dôkazy, zistené pri inšpekciách a policajných zásahoch.
- Navrhneme, aby každá zmluva, objednávka či faktúra (ako aj ich prílohy) štátu, samospráv a všetkých ich podriadených firiem (vrátane tých, ktoré sú v čiastočnom vlastníctve štátu) bola zverejnená na internete (na jednej webovej stránke), v bežnom formáte, ľahko vyhľadateľná, dostupná a úplná.
- Navrhneme vysoké tresty pre páchateľov korupčných trestných činov, ktorí sa skutku dopustia opakovane. Navrhneme rozšíriť okruh trestných činov, kde bude možné uložiť trest prepadnutia majetku.
- Navrhneme, aby sa súčasťou dôkazov pre účely usvedčenia z korupcie mohol stať aj neoficiálne zhotovený zvukový alebo kamerový záznam, ak si to vyžaduje verejný záujem.
Charakter, odbornosť a osobná zodpovednosť
- Navrhneme zaviesť opatrenia na predchádzanie konfliktu záujmov pri výkone verejných funkcií, ako napríklad vytvorenie elektronického nástroja na monitoring vzťahových prepojení (na identifikáciu možného konfliktu záujmov), ktorý by prepojil existujúce verejné registre (na spôsob databázy foaf.sk) a vyvodenie okamžitej zodpovednosti v prípade zistenia konfliktu záujmov.
- Navrhneme posilniť kompetencie a analytické kapacity NKÚ a zlepšiť vymáhateľnosť kontrolných zistení NKÚ.
Analýza majetkových priznaní a prehľadnosť dotácií
- Navrhneme zaviesť povinnosť zverejňovať majetkové priznania pre všetkých verejných funkcionárov, zamestnancov vyššieho manažmentu podnikov, kde má podiel štát alebo samosprávy, a ďalších ľudí vo verejnej službe, ktorí pracujú na citlivých pozíciách, napríklad s verejným obstarávaním.
- Navrhneme zvýšiť účinnosť kontroly majetkových priznaní verejných predstaviteľov, zlepšíme ich analýzu a vyvodenie dôsledkov z výstupov. Priznania musia jasne uvádzať prírastok majetku a príjmov. Na tento účel navrhneme rozšíriť právomoci Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
- Navrhneme zaviesť povinné majetkové priznania aj pre súkromné osoby s veľkým majetkom. Sfunkčníme zákon o preukazovaní pôvodu majetku tak, že povinnosť podávať majetkové priznania navrhneme rozšíriť aj na všetky fyzické osoby s majetkom nad 1 milión eur, pričom sa budú zohľadňovať aj pôžičky a pasíva.
- Akýkoľvek nelegálne nadobudnutý príjem alebo majetok navrhneme dodatočne zdaniť sadzbou 100 percent. Sankcia bude uložená správcom dane. Úprava by sa netýkala len verejných funkcionárov, ale každého, kto sa neoprávnene obohatil.
- Navrhneme zjednodušiť a zautomatizovať poskytovanie rôznych štátnych dotácií (najmä v pôdohospodárstve), eurofondov a štátnej pomoci. Každé poskytnutie verejných financií bude zverejnené na špeciálnom portáli, kde bude možné overiť si aj skutočnú realizáciu projektu.
- Navrhneme obmedziť prílepky k návrhom zákonov a predlžiť lehoty na posúdenie pozmeňujúcich návrhov poslancov v parlamente v II. čítaní, čím vytvoríme priestor na (odbornú) diskusiu o ich obsahu ako pri štandardnom legislatívnom procese.