Spoľahlivá doprava
…keď sú spoje spoľahlivé, nadväzujú na seba a využívajú modernú infraštruktúru.
Vyspelá Európa už roky preferuje verejnú osobnú dopravu, najmä v mestách. U nás je situácia opačná. Prímestské vlaky neladia s autobusmi a často po vystúpení z rýchlika prípoj „ujde pred nosom“. Sme svedkami horiacich a meškajúcich vlakov, nekonečných kolón a rozbitých ciest I. triedy. Nezvládnutá je aj diaľnica D1 do Košíc, hoci mala byť hotová už pred 10 rokmi. Práce na tuneli Višňové stoja. Spomalenie výstavby autostrád a ich predraženie idú na vrub neschopnosti ministrov, štátnych manažérov a spolitizovania dopravy.
Výzvy a problémy
Na Slovensku chýba systematická dopravná politika. Problémy sa riešia až vtedy, keď prepuknú. Výsledkom je prudký nárast cestnej nákladnej a osobnej dopravy. Mestá sú prepchaté autami, množia sa zápchy, nehody a problémy s parkovaním. Nákladiaky ničia vidiecke cesty, ktoré nie sú na takú záťaž dimenzované.
Verejná osobná doprava netvorí ucelený systém, keďže vlaky objednáva ministerstvo dopravy, autobusy zas samosprávne kraje. Často súčasne s vlakom vyráža po rovnakej trase idúci autobus namiesto toho, aby na vlak nadviazal a rozviezol cestujúcich do miest, kam nevedie železnica.
Investičné priority sa menia podľa politického cyklu. Výstavba dopravných stavieb mešká. Dopravné plánovanie je nedostatočné, reformy sa odkladajú, všade sú prítomné korupcia, klientelizmus a nekompetentnosť. Vláda nevie dokončiť kľúčovú diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami. Železnicu sa nepodarilo zmodernizovať ani po Žilinu. Systematická údržba ciest a železníc je dlhodobo zanedbaná, čo vedie k zhoršeniu ich stavu.
Naše riešenia
Verejná osobná doprava
Verejná osobná doprava (VOD) musí prejsť významnou reorganizáciou na systém navzájom previazaných liniek autobusov a vlakov. Cestovné poriadky by mali byť zostavené na základe jednotných štandardov dopravnej obsluhy a celoštátneho plánu dopravnej obsluhy (PDO). Systém zároveň musí umožniť ľuďom cestovať na jediný (prestupný) prepravný doklad. Od fungujúcej verejnej osobnej dopravy sa očakáva zlepšenie dopravnej dostupnosti každého regiónu, zvýšenie počtu spojení, najmä v dopravne zanedbaných oblastiach, a zrýchlenie prepravy cestujúcich.
- Navrhneme zákon o verejnej osobnej doprave, ktorý stanoví pravidlá a štandardy dopravnej obsluhy miest, obcí, regiónov a zriadi Národnú dopravnú agentúru (NADA), ktorá:
- zabezpečí komplexné plánovanie diaľkovej a regionálnej VOD na celom území SR na základe zákonných dopravných štandardov dopravnej obsluhy a štandardov kvality. Základným nástrojom pre NADA bude celoštátny plán dopravnej obsluhy, ktorý NADA zostaví na základe:
- stanovených (zákonom) a ekonomicky odôvodnených štandardov frekvencie dopravnej obsluhy, tak minimálnych, ako aj rozšírených (v prípade identifikácie významnejšieho prepravného prúdu na ktorejkoľvek linke), štandardov dochádzkovej vzdialenosti, počtu prestupov a dĺžky čakania na prípoj, ako aj systému kvalitatívnych štandardov,
- poznania a analýzy prepravných prúdov,
- poznania a analýzy aktuálneho stavu cestnej a železničnej infraštruktúry;
- bude uzatvárať kontrakty na realizáciu výkonov diaľkovej železničnej, regionálnej železničnej a prímestskej autobusovej dopravy. Zmluvy budú výsledkom nediskriminačných verejných súťaží;
- bude zodpovedať za zavedenie jednotnej prestupnej tarify, platnej pre všetkých dopravcov v systéme VOD, vrátane jej klíringového zúčtovania.
- Navrhneme plán dopravnej obsluhy, ktorý stanoví: systém liniek VOD, rozhodne o dopravnom móde pre každú konkrétnu linku (železnica, autobus), definuje jej aktuálny, ako aj výhľadový optimalizovaný cestovný priadok (so zohľadnením reálnych ekonomických možností pri prípadnej úprave existujúcej dopravnej infraštruktúry, ak bude potrebná) a určí prestupové body medzi jednotlivými linkami.
- Nové cestovné poriadky NADA bez zbytočného odkladu navrhneme zaviesť všade, kde to stav infraštruktúry dovolí. Ak stav infraštruktúry neumožní okamžité zavedenie cieľového cestovného poriadku, navrhneme, aby ministerstvo dopravy zabezpečilo prednostné vykonanie potrebných úprav cez podriadené organizácie.
- Navrhneme, aby súčasťou zákona o VOD bola aj jednotná regulácia pravidiel používania autobusových staníc bez ohľadu na vlastníka (súkromná firma, samospráva). Navrhneme upraviť práva a povinnosti medzi správcom infraštruktúry, objednávateľom dopravy a dopravcom, ktoré sa budú týkať prevádzkovania a využívania autobusových zastávok, staníc a nástupíšť. Navrhneme, aby bol prístup k týmto zariadeniam regulovaný, podobne ako v železničnej doprave.
- Navrhneme, aby deti, študenti, dôchodcovia a vozíčkari mali bezplatnú dopravu vo vlakoch, regionálnych autobusoch a MHD.
Zabrániť rozpadu železníc
Veľmi znepokojivý je vnútorný vývoj v celom železničnom sektore, ktorý sa v podstate rozpadáva. Ak sa tento trend včas nezvráti, môže to v budúcnosti viesť k citeľnému obmedzeniu rozsahu železničného systému v SR (najmä k rušeniu perspektívnych tratí len pre ich slabú udržiavanosť, či investičnú zanedbanosť), predovšetkým v dôsledku jeho nespôsobilosti čeliť aktuálnym výzvam.
Stav na železniciach oprávnene znižuje dôveru ministerstva financií, ktoré už dlhší čas považuje sektor za čiernu dieru, schopnú pohltiť akýkoľvek objem peňazí bez reálneho úžitku. Železnice sa v krátkom čase môžu ocitnúť v situácii, že nebudú schopné obsadiť dôležité pozície s priamym dopadom na zabezpečenie dennej prevádzky. Reálne tiež hrozí, že sa preruší prirodzené medzigeneračné odovzdávanie odborných skúseností a zručností, ktoré sú potrebné pre každodenný chod železničnej dopravy. To výrazne znižuje šance železníc na ich renesanciu.
- Navrhneme zavedenie koordinácie Železníc SR (ŽSR) a Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) z ministerstva dopravy: „virtuálny holding“. Bude sústreďovať sily a prostriedky na konsolidáciu, zveľadenie a „rozjazdenie“ zmysluplných tratí.
- Navrhneme zásadne zjednodušiť organizačné štruktúry v centrálach štátnych železničných firiem a zredukovať počet ich zamestnancov.
- Navrhneme významne zvýšiť odbornú úroveň riadenia zavedením pevných zásad pre riadiacich zamestnancov štátnych železničných firiem. Ten stanoví nevyhnutné kvalifikačné podmienky pre všetky vedúce funkcie, pričom dobrá prierezová orientácia v odbornej problematike bude dôležitým predpokladom pre najvyššie manažérske funkcie. Cieľom je odpolitizovať vedenia štátnych železničných firiem a zastaviť dosadzovanie nekompetentných manažérov z externého prostredia. Zároveň vytvoriť predpoklady pre nástup najschopnejších a morálne nezdeformovaných železničných odborníkov z prevádzky do riadiacich funkcií v ústrednej železničnej službe a ponechať dostatočný priestor pre uplatnenie ich zdravého rozumu.
- Navrhneme návrat kompetencií (aj finančných a personálnych) v prevádzkových činnostiach na rozhodujúce výkonné zložky, t. j. udržiavacie okrsky železničnej infraštruktúry, útvary energetického napájania elektrifikovaných tratí, železničných staníc a rušňovo-vozňových dep. Na ich čele budú stáť prednostovia s nedeliteľnou právomocou a zodpovednosťou vo všetkých prevádzkových záležitostiach.
- Navrhneme nastaviť systém odmeňovania manažérov štátnych železničných firiem na základe ukazovateľov hospodárenia riadenej firmy, ako aj miery plnenia kvalitatívnych štandardov údržby a prevádzky.
- Navrhneme zvýšiť úroveň bezpečnostno-policajnej kontroly všetkých dopravcov, pohybujúcich sa v železničnej infraštruktúre.
- Navrhneme efektívnejšie využitie existujúcich prevádzkových zamestnancov v doprave aj cez investície na zníženie vysokej personálnej náročnosti.
- Navrhneme opatrenia na zmiernenie príčin rastúceho nezáujmu o zamestnanie v dopravnej prevádzke (nedostatočné odmeňovanie, obťažovanie výkonných zamestnancov šikanóznym správaním a nezmyselnými nárokmi, zlý imidž zamestnania v dopravnej prevádzke, ktorý spôsobuje nezáujem mladých ľudí o prácu v tomto sektore).
Výstavba a údržba ciest, diaľnic a železníc
To, že presadzujeme lacnejšie a efektívnejšie riešenia neznamená, že nechceme dokončiť najdôležitejšie diaľnice na Slovensku. Medzi naše základné priority patrí dostavba chýbajúcich úsekov D1 a D3 a tiež D4 a R7 pri Bratislave.
Takmer tretina železničných tratí je v zlom stave. Pre nedostatok náhradných dielov, napríklad výhybiek, musia cestujúci znášať obmedzenia v podobe znížených rýchlostí alebo výluk. Aj keď dokončenie modernizácie najdôležitejšieho koridoru z Bratislavy do Košíc považujeme za prioritu, pre rozvoj železničnej dopravy musíme čím skôr zvládnuť aj modernizáciu ďalších dôležitých tratí. Tiež je potrebné zvládnuť množstvo drobných úprav aj na ďalších tratiach, ktoré sa v budúcnosti majú stať nosnými líniami VOD.
- Navrhneme a presadíme zákon o rámcovom investičnom pláne dopravnej infraštruktúry, ktorý stanoví požiadavky na primerané technické riešenia dopravných stavieb, účelné poradie výstavby infraštruktúry a jeho dlhodobú nemennosť.
- Navrhneme Fond dopravnej infraštruktúry, ktorý bude súčasťou ministerstva dopravy. Bude príjemcom taxatívne určených zdrojov na výstavbu a údržbu dopravnej infraštruktúry.
- Navrhneme udržateľné pokračovanie v modernizácii cestnej a železničnej infraštruktúry, najmä na koridoroch TEN-T. Doterajšie vynakladanie zdrojov na malý počet príliš nákladných projektov nahradíme väčším počtom menších a efektívnych riešení po celom Slovensku. Sústredíme sa:
- na dostavbu chýbajúcich úsekov D1 po Košice, neskôr po Michalovce, a D3 na Kysuciach po hranicu s Poľskom,
- na dokončenie rozostavaných úsekov obchvatu Bratislavy D4/R7,
- na výstavbu R4, najmä na úseky pri Šarišskom Štiavniku, Giraltovciach, Prešove a Košiciach,
- na výstavbu R3 alebo na novú cestu I. triedy mimo obcí medzi Dolným Kubínom a Tvrdošínom a tiež popri Krupine,
- na úsek R2 alebo 4-pruhovú cestu I. triedy od Trenčína smerom do Prievidze,
- na modernizáciu ciest preťažených nákladnou dopravou,
- na modernizáciu železnice Bratislava – Žilina, rekonštrukciu trate Devínska Nová Ves – Kúty št. hr. a preťažených uzlov Bratislava a Žilina,
- na investičné opatrenia na zabezpečenie realizovateľnosti plánu dopravnej obsluhy SR.
- Navrhneme opatrenia na odstránenie dlhu v údržbe potrebnej dopravnej infraštruktúry (cesty, železničné trate, ktoré určí celoslovenský plán dopravnej obsluhy VOD, ako aj trate s dostatočne intenzívnou prevádzkou nákladnej dopravy, infraštruktúra riečnej dopravy na Dunaji a infraštruktúra letísk s preukázaným rozvojovým potenciálom):
- navrhneme konkrétne plány a harmonogramy (zohľadňujúce reálne ekonomické možnosti) uvedenia zmysluplnej časti jestvujúcej dopravnej infraštruktúry do prevádzkyschopného stavu, vrátane postupov pre dlhodobé udržiavanie tohto stavu;
- navrhneme flexibilný presun peňazí medzi balíkmi investičných a prevádzkových zdrojov v transferoch medzi ministerstvom dopravy a ŽSR, Slovenskou správou ciest (SSC), Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS), ako aj letiskovými spoločnosťami a ostatnými podriadenými firmami. Budeme rešpektovať prirodzenú zásadu, že najprv sa treba postarať o to, čo už máme a čo potrebujeme. Na ďalší rozvoj možno použiť to, čo zostane;
- navrhneme stanoviť a následne dôrazne vymáhať štandardy údržby infraštruktúry (tvrdé sankcie za nedodržiavanie lehôt na odstránenie príčin zhoršených parametrov) zo strany ministerstva dopravy, najmä vo vzťahu k ŽSR, SSC i NDS. Sprostredkovane aj od Slovenského vodohospodárskeho podniku a Vodohospodárskej výstavby prostredníctvom ministerstva životného prostredia;
- navrhneme odstrániť systémovú deformáciu vo financovaní údržby a opráv ciest I. triedy: zvýšime zdroje na údržbu ciest I. triedy zo súčasných 40 mil. eur na minimálne 100 mil. eur ročne.
- Navrhneme a budeme presadzovať nové, lepšie nastavenie elektronického mýtneho systému, aby štát dosahoval primerané výnosy, nie ako je to teraz, keď väčšina vybraných financií odchádza k externým súkromným dodávateľom a štát prichádza ročne o desiatky miliónov eur. Presadíme, aby po ukončení platnosti nevýhodnej zmluvy štátu so spoločnosťou SkyToll štát prebral infraštruktúru mýtneho systému a aby prebehla korektná verejná súťaž na nového prevádzkovateľa mýta. Cieľom je, aby ďalšia prevádzka mýta bola výrazne efektívnejšia a lacnejšia ako v súčasnosti.
Letecká a vodná doprava
- Podporíme účasť železníc a riečnej dopravy v kombinovanej nákladnej preprave.
- Navrhneme vypracovanie strategického materiálu „Koncepcia leteckej dopravy“, pričom dôraz sa bude klásť na miesto leteckej dopravy v systéme komplexného riešenia dopravnej obsluhy v strednej Európe, vymedzenom trojuholníkom miest Bratislava – Viedeň – Brno.
- Navrhneme medzinárodný a národný legislatívny rámec pre efektívnu podporu leteckej dopravy v prípadoch s preukázaným rozvojovým potenciálom.
Nákladná doprava
- Navrhneme výraznejšie podporiť rozvoj kombinovanej (kontajnerovej) prepravy, predovšetkým:
- aktívne úsilie o výstavbu ďalších verejných terminálov kontajnerovej dopravy, najmä trimodálneho terminálu v prístave Bratislava; v tejto súvislosti sa zasadíme o optimálne usporiadanie vzťahov medzi štátnou firmou Verejné prístavy, a. s. a privátnou Verejnou plavbou a prístavmi, a. s.;
- opätovné zavedenie programu podpory nových liniek kombinovanej dopravy;
- cielené zľavy na poplatkoch a daniach pre dopravcov, zúčastnených na kombinovanej doprave.
- Navrhneme prípravu a realizáciu komplexného programu na zachovanie perspektívnych železničných vlečiek.
- Navrhneme stabilizáciu priemernej úrovne poplatku za železničnú nákladnú dopravnú cestu na aktuálnej zníženej úrovni. Nepovažujeme za nevyhnutné pokračovať v zvýhodňovaní systému jednovozňových zásielok, zabezpečovaných štátnym železničným Cargom.
- Navrhneme, aby ďalšiu existenciu štátneho Carga riešil nový, odborne zdatný a neskorumpovaný manažment. Najmä to, ako sa vyrovnať s málo efektívnou obsluhou systému jednovozňových zásielok. Dohliadneme na elimináciu neprehľadných vzťahov medzi Cargom a jeho súkromnými partnermi. Prostredníctvom dozorných orgánov spoločnosti budeme dôsledne kontrolovať, či hospodárnym spôsobom nakladá s majetkom štátu.
Lepšie riadenie rezortu
- Navrhneme reformu riadenia a správy ministerstva dopravy, zmeníme zastaranú odvetvovú štruktúru na funkčnú. Navrhneme reálne dopravné plánovanie a posilnenie analytickej jednotky.
- Navrhneme zefektívnenie fungovania centrál podriadených štátnych firiem: NDS, SSC, ŽSR, ŽSSK, ŽSSK Cargo, atď.
- Zvážime možnosť zlúčiť SSC a NDS, najmä z dôvodu optimalizácie využitia existujúcich kapacít týchto firiem.
- Zvážime možnosť zlúčiť štátne podniky Vodohospodárska výstavba a Slovenský vodohospodársky podnik.