Cargo v tuneli
Nemecký vlastník švajčiarskej spoločnosti AAE a víťaz tendra, ktorému Slovensko predalo 12-tisíc nákladných železničných vagónov počas ministrovania Jána Počiatka sa nakoniec o svoj podiel vo firme, do ktorej sa presununli slovenské vagóny podelil s inou spoločnosťou napoly a to z pôvodných 66% na 33%. ide o „skupinu investorov,“ tvrdili vtedy Švajčiari. Ďalšie informácie sa rozhodli po dohode s nimi nezverejňovať.Cargo reagovalo, že je všetko v poriadku. Švajčiari vraj môžu aj podľa zmluvy posúvať svoju výhru z tendra ďalej, len musia mať vagóny sami pod kontrolou.Meno investora prezradil až Protimonopolný úrad, ktorý tvrdil, že žiadosť o povolenie obchodu dostal až takmer rok po oficiálnom konci privatizácie a podľa jeho informácií mal kontrolu nad vagónmi okrem nemeckých majiteľov švajčiarskej AAE prebrať fond so sídlom na Malte, Solveq Funds SICAV plc.„Fond na Malte zaručuje anonymitu vlastníctva a v takom prípade neexistuje spôsob, akým by sa z verejne dostupných informácií bolo možné dopátrať k ľuďom stojacim za spoločnosťou. Podobné typy holdingových spoločností často slúžia len na to, aby vlastnili podiel v jednom podnikateľskom subjekte,“ hovoril vtedy na základe dostupných informácií Martin Turček z Transparency International.Priebeh zamotanej privatizácie vagónov:o Štátny nákladný železničný dopravca Cargo mal dlh asi 330 mil. eur.o Preto sa rozhodlo, že 12 342 nákladných železničných vagónov sa sprivatizuje.o Vozne sa mali presunúť do majetku novovytvorenej dcérskej firmy štátneho Carga, spoločnosti Cargo Wagono 66 % v nej potom štát predal. Za akcie aj vagóny mal zinkasovať asi 200 mil. eur.o Víťazom tendra o väčšinu v Cargo Wagon, a teda o kontrolu nad tisíckami vagónov sa stala švajčiarska spoločnosť AAE. Medzičasom ju kúpila nemecká firma VTG.o Vagóny tak mali mať takúto štruktúru vlastníkov: štát 34 % a AAE/VTG 66 %.o Ukázalo sa, že štát v zmluve o predaji akcií vo vagónovej firme tieto akcie predal spoločnosti s názvom AAE Wagon.o AAE Wagon sídli na Slovensku a má dvoch akcionárov.o Švajčiari totiž prizvali do transakcie ďalšieho hráča. Rovnako ako štát nehovorili, o koho ide. Isté je, že neznámy vlastník mal pod kontrolou 33% podiel vo vagónovej firme, a to oň vôbec nesúťažil.Slovenskí podnikatelia, ktorí mohli mať k biznisu Carga blízko, odmietali, že by stáli za touto maltskou firmou. Nič s tým nemáme, odpovedali v J&T, českej prepravnej firme AWT spájanej s podnikteľom Zdeňkom Bakalom, ŽOS Trnava z portfólia Vladimíra Poóra či v spoločnosti Milana Fiľa Eco-Invest, ktorá sa tiež pôvodne zapojila do vagónového tendra. No odstúpila s argumentom, že nevie bankárov presvedčiť, aby investíciu pokryli.Vďaka odstúpeniu Eco-Investu z tendra nakoniec zostali Švajčiari v tendri jediní. Reálna súťaž teda nepreverila ich ponuku a štát tak možno nezískal toľko, ako by vzišlo zo súťaže viacerých uchádzačov.”Zdroj: http://galek.blog.sme.sk/c/347709/Cargo-v-tuneli-I.html http://galek.blog.sme.sk/c/347826/Cargo-v-tuneli-II.html http://galek.blog.sme.sk/c/347903/Cargo-v-tuneli-III.html https://dennikn.sk/102145/na-konci-pociatkovej-privatizacie-vagonov-sa-zjavil-neznamy-fond-z-malty/