Minister Érsek by mal upratať aj v Železničnej spoločnosti Slovensko a predstaviť krízový plán pre železnice
Po tlaku hnutia OĽANO odchádza už druhý šéf Železníc Slovenskej republiky. Správna rada ŽSR, odvolala na návrh ministra dopravy Árpáda Érséka generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Juraja Tkáča.
Bývalý riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč sa ako ekonóm pokúšal manažovať železnice “cez tabuľky” a šetriť, no dôsledkom jeho rozhodnutí boli škrty v údržbe infraštruktúry a na zamestnancoch. Podľa tieňového ministra dopravy za hnutie OĽANO Jána Marosza sa neodstraňovali dlhodobé závady na tratiach a zamestnanci dostávali pokyny, aby šetrili tam, kde sa šetriť nesmie. ,,Mali obmedziť používanie materiálov zo skladov, robiť iba také práce, na ktoré žiaden materiál netreba, mali prestať nakupovať elektrické náradie, alebo nové podvaly, ktoré sú nevyhnutné k oprave tratí a čerešničkou na torte boli radikálne nariadenia, aby zamestnanci obmedzili požiadavky na pranie a čistenie bielizne alebo aby obmedzili volania z pevných liniek. Toto všetko výrazne zhoršovalo stav tratí, čím dochádzalo k neustálemu meškaniu vlakov po celom Slovensku,” vysvetlil Ján Marosz s tým, že na tieto skutočnosti upozornilo hnutie OĽANO ešte v auguste.
Ján Marosz zároveň vysvetlil, prečo pred pár dňami vyzvali ministra dopravy na odvolanie generálneho riaditeľa ŽSR: ,,Vedenie železníc sa neustále sťažuje, že nemá peniaze, no odmieta ich hľadať najprv u seba. Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze vyhodnotili, že úspornými opatreniami by vedeli železnice ušetriť desiatky miliónov eur, no generálny riaditeľ pán Tkáč sa rozhodol audit bojkotovať a navrhol ho celý hodiť do koša. Namiesto toho mal rozumné návrhy aplikovať v praxi a ušetrené peniaze investovať do opravy tratí, čo by pomohlo cestujúcim.”
Kritická situácia na železniciach sa tak zďaleka nekončí. Ak sa nerozbehne údržba tratí, železniciam hrozí kolaps, na ktorý upozorňuje hnutie OĽANO už dlhší čas. Očakávame preto, že minister dopravy predstaví v krátkom čase krízový plán pre železnice. ,,Onedlho nebudú mať vlaky po čom jazdiť. Otázka je, či nejaké vlaky ešte budú, keďže ich Národný dopravca stále viac nedokáže vypraviť či už pre zlý technický stav alebo nedostatok rušňovodičov. Toto je obraz železníc po 12tich rokoch vlády Smeru a zároveň letargie ministra dopravy za Most Híd Árpáda Érseka,” zdôraznil Ján Marosz. Podľa neho, ak ministra trápi technický stav koľajníc, rovnako by ho mal zaujímať aj technický stav vlakov. ,,My si myslíme, že pán minister mal už dávno odvolať celý manažment Národného dopravcu. Žiadali sme ho o to niekoľkokrát a žiadame ho o to aj teraz,” uzavrel Ján Marosz s tým, že zo svojej pozície odchádza už druhý riaditeľ ŽSR po tlaku OĽANO. Pred rokom upozornilo hnutie na nákup zbytočného a predraženého pozemku pri Devínskej Novej Vsi, za ktorý zaplatili železnice viac ako milión eur. Po tomto škandále, ktorý vedenie železníc nevedelo dostatočne odôvodniť, odišiel zo svojej funkcie generálny riaditeľ ŽSR Martin Erdössy.