OĽANO: Štát musí podrobne preskúmať všetky časti diaľnice D4R7
Všetky nové informácie o kontaminácii pôdy pod diaľnicou D4R7 iba dokazujú, že ak by si opozícia a aktivisti nerobili svoju prácu, tak sa občania závažné zistenia nikdy nedozvedia. Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) ešte počas júnového poslaneckého prieskumu poukázalo na to, že na stavbe sa nachádza azbest. „Manažéri Národnej diaľničnej spoločnosti vtedy s údivom vyťahovali kusy azbestu z diaľničných násypov,“ opísal situáciu tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO Ján Marosz, ktorý sa prieskumu zúčastnil.
Už niekoľkokrát sme upozornili na to, že rôzne káble, igelity a kusy azbestu nemožno používať na výstavbu diaľnice pod zámienkou, že ide o recyklát. Naše obavy o budúcnosť kvality spodnej vody na Žitnom ostrove nielen pretrvávajú, ale sa čoraz viac stupňujú. Podľa Jána Marosza robí zhotoviteľ iba to, čo mu úrady pod vedením ministrov Mostu-Híd dovolia a tolerujú: „Ak má zhotoviteľ potvrdenia o tom, že pôda plná odpadu je nezávadná, tak len preto, že tieto rozhodnutia vydali úrady pod vedením ministerstiev dopravy a životného prostredia. Kompetentní sa teraz tvária prekvapene a zisťujú, že pôda je kontaminovaná.
Pýtame sa, kde boli doteraz? Prečo od začiatku nemal štát dohľad nad týmto dielom? Minister dopravy Árpád Érsek sa spoliehal na tzv. nezávislý stavebný dozor, ktorého ale platí zhotoviteľ. Zároveň teraz tvrdí, že mu od začiatku nedôveroval. Prečo nič nerobil? Už pri prvých podozreniach mal vymenovať štátny stavebný dohľad, ktorý by reálne posúdil celú stavbu, či sa postupuje podľa povolení a zmlúv,“ upozornil Ján Marosz. Na jednej strane sa iný minister z Mostu-Híd László Sólymos tvárí, že za milióny z eurofondov odstraňuje staré environmentálne záťaže a na strane druhej si tu ministri Mostu zakrývajú oči pred vytváraním ďalších záťaží. Zodpovední ministri nekonali už od prvých podozrení kompetentne a zobudili sa až po tlaku médií, aktivistov a opozície.
Tak, ako pri Višňovom, aj v tomto prípade hrozí prinajmenšom významné zdržanie stavby, ak už rovno nie odchod dodávateľa aj vzhľadom na nereálne nízku vysúťaženú cenu. „O výstavbu bratislavského obchvatu sa budeme naďalej zaujímať. Ministra sa budeme pýtať aj to, ako nám bude Zhotoviteľ refundovať to, ak dôjde pre jeho chyby k predĺženiu lehoty dostavby obchvatu,“ uzavrel Ján Marosz s tým, že minister dopravy by mal teraz nechať skontrolovať všetky časti rozostavanej diaľnice, kým nebude neskoro.