Taliani odchádzajú z Višňového. NDS tají, v akom stave je nedokončený tunel
Zo stavby diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové dnes odchádza taliansko-slovenské konzorcium Salini Impregilo – Dúha. Národná diaľničná spoločnosť doteraz nepovedala, v akom stave po sebe zanechávajú stavbu za takmer 200 miliónov eur a predovšetkým tunel Višňové.
Fotografie, ktoré máme k dispozícii hovoria o tom, že betónové konštrukcie tunela sú v zlom stave. Vady na sekundárnom ostení priznal aj investičný riaditeľ NDS Jiři Hájek. Tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO Ján Marosz upozorňuje, že: ,,NDS ani po našej včerajšej tlačovej konferencii neukázala výsledky skenovania tunela, ktorý si objednala za viac ako 200-tisíc EUR a ktorý dopadol podľa našich informácií veľmi zle. Naopak, médiám poskytli iba všeobecné stanovisko, v ktorom hovoria, že prípadne chyby budú vykryté z bankovej záruky, ktorá na toto bude stačiť. My naďalej tvrdíme, že nebude!”
NDS nepredostrela žiadne čísla, fakty ani dôkazy. Z Dohody o ukončení Zmluvy o dielo vyplýva, že iba chyby na sekundárnom ostení tunela sú v hodnote 5 miliónov. Táto suma bola stanovená ešte pred podpisom dohody a nezohľadňuje skryté vady, ktoré odhalilo podrobné skenovanie tunela a ktoré môžu stáť ďalšie milióny eur! Banková záruka je pritom primárne určená na vyplatenie subdodávateľov. ,,Nie je preto jasné, kto tieto vady neskôr zaplatí! Aj to je zrejme dôvod, prečo NDS skrýva dôležitú analýzu. V budúcnosti to môže znamenať predraženie a ďalšie zdržanie stavby, pričom my chceme, aby sa tento dôležitý a potrebný úsek diaľnice dokončil čo najskôr,” zdôraznil Ján Marosz.
,,Naďalej trváme na zverejnení výsledkov odborných analýz, ktoré dokazujú zlý technický stav odvedených prác. Do momentu, kým občania Slovenska, ktorí výstavbu tunela platia, nebudú vedieť, v akom stave sa dielo nachádza, NDS by nemala vyplatiť odchádzajúcemu zhotoviteľovi zvyšných 25 miliónov EUR,” doplnil Ján Marosz. Čerešničkou na torte je podľa neho aj to, že pôvodný zhotoviteľ si ani do dnešného dňa nesplnil všetky povinnosti, vyplývajúce z dohody o jeho odchode. Týka sa to najmä tých bodov Dohody, ktoré hovoria o zabezpečení jednotlivých stavebných častí, kým príde nový zhotoviteľ.