Práce v tuneli Višňové sa zastavili. Vodiči budú pre neschopnosť Smeru a Mostu jazdiť popod Strečno o niekoľko rokov dlhšie

Koncom novembra hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) upozornilo, že práce v tuneli Višňové sa zrejme zastavia. Dôvodom malo byť postupné stiahnutie sa hlavného člena konzorcia – talianskej spoločnosti Salini Impregilo. „V tuneli sa začalo s prepúšťaním robotníkov. Podľa našich informácií vyhodili už viac ako 70 ľudí, ďalším rozväzujú zmluvy v týchto dňoch a postupne má prísť o prácu viac ako 160 ľudí,“ vymenoval vtedy dôvody tieňový minister dopravy za hnutie OĽANO Ján Marosz.

Následne sme boli svedkami akčného divadla v podaní premiéra Petra Pellegriniho (Smer) a ministra dopravy Árpáda Érseka (Most), ktorí prišli stavbu neohlásene skontrolovať na vrtuľníku. Po svojej návšteve predostreli tri scenáre vývoja. Po mesiaci je jasné, ktorým smerom sa štát uberá.

Podľa informácií týždenníka TREND sa už práce v tuneli zastavili a Národná diaľničná spoločnosť je v najbližších týždňoch rozhodnutá odstúpiť od zmluvy so zhotoviteľom. Diaľničiari chcú následne vyhlásiť novú súťaž. Tunel mal byť postavený do konca roka 2019. Ján Marosz varuje, že „ak zhotoviteľ zo stavby odíde, dokončenie celej stavby sa posunie minimálne o ďalšie 3 roky. Už teraz je meškanie viac ako rok. Tým pádom odhadujeme, že tunel Višňové táto vláda nedokončí a motoristom nebude slúžiť skôr ako v roku 2024. S poľutovaním musíme konštatovať, že vodiči budú zlé rozhodnutia manažérov Smeru-SD a Mostu-Híd, znášať ešte niekoľko rokov.“

Výstavbu tunela od začiatku sprevádzajú problémy. Za ministrovania Jána Počiatka zo Smeru ešte ani nezačali raziť a už bolo jasné, že dokončenie bude meškať minimálne rok.

Podľa grafu z mesačnej správy stavby (v prílohe), ktorý sa nám podarilo získať, jednoznačne vyplýva, že stavba Višňové neplnila od začiatku výstavby ani finančný plán.

Ako môžeme vidieť, sklz sa začal už v roku 2015, teda krátko po začatí výstavby a následne sa čoraz viac prehlboval. Posledné čísla v grafe hovoria o tom, že k novembru 2018 malo byť vyčerpaných na výstavbu 348 mil. eur, pričom zhotoviteľ v skutočnosti vyfaktúroval „iba“ 166 mil. eur. „Súčasný minister dopravy tak vedel už pri svojom nástupe – v auguste 2016, že stavba je problémová a určite bude meškať. Od začiatku jej mal venovať maximálne zvýšenú pozornosť. Chodiť na kontrolné dni je málo. Tá stavba bola zrelá na krízový manažment už od nástupu ministra Érseka do funkcie,“ vymenúva ministrove zlyhania Ján Marosz.

Na objektívne posúdenie súčasného stavu a z neho vyplývajúcich rizík by sme jednoznačne potrebovali aj pohľad „druhej strany, teda zhotoviteľa, ktorý však nemôže komunikovať bez povolenia NDS. „Rozhodne by sme chceli poznať stanovisko zhotoviteľa skôr ako sa ho s prekvapením dozvieme v hroziacom súdnom procese!“ uzavrel Marosz.

Náš plán

Máme viac ako 900
riešení pre Slovensko!

Program