Štátna poisťovňa je v rekordnej strate, no pochybné zmluvy sa plnia ďalej
Hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO) podáva podnet na Najvyšší kontrolný úrad pre podozrenie z neefektívneho hospodárenia s finančnými prostriedkami Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Podľa Mareka Krajčího je potrebné preveriť neprimerane vysokú cenu za poskytovanie služieb spojených so správou registratúrnych záznamov.
Ako uviedol tieňový minister zdravotníctva a poslanec za OĽANO Marek Krajčí, bývalý šéf VšZP Marcel Forai podpísal ešte v roku 2014 zmluvu s firmou Dokument Logistik s.r.o. na 9,5 milióna eur za služby spojené so správou centralizovanej poštovej adresy. „V čase, keď má naša štátna poisťovňa stratu 229 mil. eur, je jej manažment schopný dať za skenovanie pošty milióny eur externej firme. Podľa nášho názoru ide o nehospodárne konanie a dokonca máme podozrenie, že poisťovňa do 1.7.2017, na základe Foraiovej zmluvy uhradila externej spoločnosti milióny eur za nejasné služby,“ povedal Krajčí, ktorý má podozrenie, že štátna poisťovňa mohla byť takto tunelovaná.
VšZP počas druhej Ficovej vlády vygenerovala rekordnú stratu a nútenej správe sa vyhla len preto, že jej Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou schválil ozdravný plán. „Zatiaľ sa podarilo len to, že VšZP minulý rok nevygenerovala novú stratu. Stále má však stratu z minulých účtovných období vo výške 193 miliónov eur, má záporné vlastné imanie, teda ozdravný plán nie je splnený a poisťovni stále hrozí aj nútená správa,“ upozornil M. Krajčí.
OĽANO sa zameralo na opatrenie zníženia prevádzkových nákladov, ku ktorému vo verejnom telefonáte vyzval riaditeľa VšZP vtedajší premiér, dnes poslanec za Smer Robert Fico. „Od 3. júla sa zriadila centrálna poštová adresa s postupným nábehom pobočiek poisťovne, tak, aby všetky listové zásielky boli centrálne spracovávané na jednom mieste. VšZP si platí externú firmu, ktorá zásielky otvára, triedi a skenuje do informačného systému. Keďže to robia zamestnanci, ktorí z vlastnej praxe nepoznajú typy zásielok pre poisťovňu, celý proces mal najmä v začiatkoch veľké chybovosti a strácali sa dokumenty,“ upozornil Krajčí s tým, že listové zásielky obsahujú častokrát dôležité žiadosti alebo odvolania, na ktoré je zákonom stanovená lehota. Zároveň VšZP platí nemalé prostriedky za poštovné, nakoľko všetka pošta sa takto musí doposielať do Bratislavy a časť pošty sa následne posiela späť na miesto určenia. Môže ísť až o 467-tisíc dokumentov mesačne. „Poštu samozrejme digitalizujú aj ďalšie zdravotné poisťovne. Ani jedna však nezverila všetky listy poistencov do rúk externej firmy a už vôbec nie za také peniaze,“ vyjadril sa Krajčí s tým, že napríklad zdravotnej poisťovni Dôvera robia elektronizáciu zamestnanci poisťovne a jej ročné náklady predstavujú 200 – 300 tisíc eur.
Podľa Krajčího bola výpovedná lehota zmluvy 12 mesiacov, zo strany riaditeľa bolo teda možné zmluvu vypovedať. „Čo je podstatnejšie, podľa zmluvy objem činnosti nie je záväzný. Pokiaľ by sa VšZP rozhodla si naďalej skenovať dokumenty sama a prestať využívať služby dodávateľa, bolo by to v poriadku,“ tvrdí Krajčí, ktorého najviac prekvapilo plnenie zmluvy. „Očakával som, že fakturácie za skenovanie pošty zo spoločnosti Dokument Logistik začali po júli minulého roka. Mýlil som sa. Fakturácie sa diali od konca roka 2014. Pritom je evidentné, že zamestnanci pobočiek prestávali preberať poštu a skenovať ju až minulý rok,“ upozornil Krajčí, podľa ktorého si firma Document Logistik s.r.o. za obdobie od konca roku 2014 do reálneho spustenia CPA v júli 2017 vyfakturovala sumy za 5 mil. EUR. „Preto sa pána riaditeľa Kočana pýtame, za aké služby VšZP tejto spoločnosti platila, keď podľa všetkého spoločnosť začala skenovať poštu v Rači až od júla minulého roka,“ uzavrel Marek Krajčí.